Žena i socijalizam

с + : :

63

очева, такав се отац морао сам убити. Ако је пак то био сестрић, онда је његовом пропашћу повређено најсветије родовско право. За његову смрт окривљаван је најближи му сродник, који је пре свих других био дужан да штити дечака или младића; он га или није смео дати у залогу или је морао уговор очувати.“

Уосталом, у Тацитово доба материнско је право, као што Енгелс доказује, било већ уступило место очинскоме праву. Деца су наслеђивала оца, а ако њих није било наслеђе је прелазило на његову браћу и браћу његових родитеља. Признавање права наслеђа мајчиноме брату, и ако су очеви рођаци имали претежно право наслеђа, објашњава се тиме што је старо право тек било ишчезло. Успомене на старо право биле су дакле узрок пажњи Германа према женскоме полу, што је Тацита тако изненадило. Он је нашао још и то да су им жене храброст јако распаљивале. За старог Германца било је грозно помислити да види своју жену у ропству и потчињености, и таква их је помисао подстрекавала на крајни отпор. Али су и жене биле прожмате једним духом који је Римљанима јако импоновао. Када Марије није пристао да заробљене жене Тевтонаца посвети за свештенице Вести (богињи девичанске невиности), оне су извршиле самоубиство.

У Тацитово доба Немци су већ били стално настањени; деоба је земљишта вршена сваке године поделом, а у заједничкој својини остали су шума, вода и пашњаци. Њихов начин живота био је још врло прост, богатство им се састојало поглавито у стоци; одевали су се грубим вуненим огртачем или животињским крзном. Женеи прваци носили су још и ланену кошуљу. Прерадом метала бавила су се само она племана која су живела и сувише далеко да би се код њих могли увозити римски индустриски производи. Правду је изрицало за мање ствари веће старешина, за важније пак народни скуп. Старешине су биране, и то понајчешће из исте породице, али прелазак очинскоме праву омогућио је наследност овог положаја и довео је најзад до постанка племства,

· Еисеје: Пег Огергапе Фег Капе ево.

| |

и

-_-_- =