Žena i socijalizam
ПА | | У
служба било је доба најцрњег права песнице у Немачкој, доба када је сваки рад био уништен а ритерство се одало излетању на друмове, пљачкању и уценама. Једно такво време најбруталнијих насиља није време за благе и песничке осећаје. Напротив. Ово време знатно је придонело уништењу дотадашњег поштовања женскога пола. Ритер"ство, како на селу тако и у градовима, сачињавали су највећим делом груби, пусти бећари, чија је најомиљенија страст, поред борења и прекомерног пијанчења, било најразузданије задовољавање полних пожуда. Хроничари онога времена не могу довољно да се напричају о силовању и насиљу које је вршило племство како сеоско тако и варошко, у чијим рукама беше градска управа до 13. а негде до 14. и 15: века. Злостављане личности ретко су кад имале могућности да прибаве себи права, јер у градовима племићи су заседавали у општинскоме суду, а на селу је спахија имао неограничено право каж: њавања. Грдно је претеривање, дакле, да су племство и госпоштина са таквим обичајима и навикама указивали какво особито поштовање према женама и да су их носили на рукама као неку врсту виших бића.
Изгледа да је врло мали део ритерства обожавао женску лепоту, али и то обожавање није имало никаквих платонских него врло реалних циљева. Чак и онај харлекин међу обожаваоцима женске лепоте, онај смешне успомене Улрих од Лихтенштајна, био је само дотле присталица платонске љубави, докле .је то морао бити. У ствари, она љубавна служба била је обожавање љубазнице на рачун — законите жене, била је дакле средњевековни Хришћански хешеризам, као год и онај из Периклова доба у Грчкој. Узајамно завођење жена било је код ритерства веома развијен љубавни пБиН на какав и данас наилазимо у извесним круговима наше буржоазије.
Несумњиво је да тако ошворена тежња ка чулноме задовољењу у то доба садржи у себи Дризнање да природни нагон, који је усађен у сваком здравом и зрелом човеку, има права да буде подмирен. У толико је здрава природа однела победу над хришћанским аскетизмом. С друге пак стране мора се опет нагласити да је то било признато само једном полу, а да се према другоме