Žena
МА ЈЕ НА 129
допринети, ако често после школеких часова, деца њему долазила буду, да му ову или ону погрешку евоју признају и из вопетвене увиђавности опроштај траже. На тај ће начин настава у свези са школом и животом, на породицу и њене прилике благотворно утецати Шри крају буди речено да, кад деца измед себе какве зађевице имају, родитељи или учитељи никад у то се не плећу; јер деца брзо праштају друговима својима те мед њима не може и не сме срдње бити. Петрија.
22
Максим Горни о васпитању деце,
У августу прошле године био је у Брислу трећи међународни конгрес, који се бавио породичним васпитањем, У извештајима тога конгреса има и једна скица Максима Горког, у којој има и евих мисли: Детету треба пре свега приказати 40вечанство као једну велику породицу, која се срађа све већма. Нема лепше приповетке од историје цивилизације.
Мали човек треба да дозна, чим дође до свести, што ву небројени нараштаји учинили пре њега и за њега. — Кажу, да је прошлост читаво брдо од самих погрешака; али само онај ништа не п квари, ко ништа и не оправи. Због својих погрешака човечанство је љуто патило и испаштало, па има права да га поштујемо. Кажите то деци и она ће вас разумети; она ће поштовати свето наслеђе прошлих покодења. 'Греба децу од малена научити, да разликују лаж од нехотичне заблуде. Ми сувише мало поштујемо нашег ближњега. Ми сувише често наглашавамо оно, што човека терети, а сувише мало оно, што га извињава. Мало се боримо противу зла, а сувише га истичемо.
Од те погрешке треба да. сачувамо децу. Не дајмо да клону, него нека стекну уверење да су господари света, наследници свију доброчинетава. Покажште детету, шта ву нам оставили векови Покажипте му баснослован рад и напредак човечанства, Учимо децу да воде и поштују прошлост, коју они наслеђују.
Нека дете зна, да почињући од његове играчке, па до појмања бога; почињући од Прометејеве скаске, па до појма о човекољубљу: све то створише људи, који су пре њега живели, и да је то његове претке стало много рада, муке и патњеин нека научи да ту муку и рад поштује.
„Дете треба да позна живот своје породице, евоје постојбине, своје отаџбине, евоје вемље — цеде земље — јер је земља