Žena
ВЕНА 87
или свирачу се оставља да те делове позна и осети, Нарочито разликујемо: 1. мотив такта, 2. Одељак, 8. реченицу и 4. периоду.
1. Мотив такта је најмањи сватљиви део мелодпје. Обично је садржина једног такта. Но мотив не мора испунити ни један читав такт. И паузу, која се налази у такту, и њу рачунамо у мотив. Мори може да пређе и у други такт, нарочито у оним композицијама, које почињу са крњим тактом. Мотив ћемо тако пајбоље одредити, кад га сведемо на мувички облик, који има само један главни нагласак, Поред главног нагласка може да буде, а може п да не буде споредног нагласка.
Овде ргч „мотив“ има уже значење него мотиви мелодије, ритмиски и хармониски, јер под тим мотивпма разумемо такве мелодије, ритмијске слике пли хармонијске обрте, кад су нарочито карактеристични за композицју. Мотив, са којим сад имамо посла, јест: чпсто технички појам, састављени део композиције, према другим деловима: одељак, реченица и т. д.
Мотиве можемо поделити још на мање делове, и то зовемо: део мотива. Део мотива може бити нагглашен и ненаглашен.
2. Одељак је спој два мотива. Највише се састоји од два такта, али може да буде и од три такта. Два мотива заједно дају већ више јединства, Рекли смо два мотива, а не два разна мотива, јер други мотив може да буде понављање првог мотива.
8. Став се састоји из: четири мотива, односно из два одељка. Према томе обично је од 4 такта, алп може бити и од више тактова, н. пр, у Вечерњој песми од Фолкмана мотив је у прва два такта, а реченица се свршује у 5. такту, нпр.
(. |
: = —е—|— 2 -- ров | алија арка = паје“ узаије ери Потеа иво ЕИ еЕ
4. Перџмода се састоји пз два става, од којих прву вовемо предњи део, а другу задњи део. Обично има осам тактова. Џериода може-да се састоји и из имитације једног истог мотива, а може бити и из више мотива састављен. Исто важи и за одељак и став