Žena

БК 805

Заиста треба поштовати право свакога човека на живот. И треба што мање огранпчавати личну слободу, јер на жалост у данашњим државама је право на живот и лична слобода п одвише скучена. Али зар право на живот и лична слобода да се огледа баш у томе, што ће појединац под тим именом да добије права, да слободно штети туђем здрављу и туђем животу 2

Са пуним правом могли би да тражимо стотину других права п слобода, које нам ускраћују, али ово право и ову слободу не треба да тражимо. Човечије право и човечија слобода на сваки начин не сме да оде дотле, да учини нешто, што ће да упропасти п убије другога. Кад нема права да учини то пушком или каквим било насиљем, зашто да има права да то учини браком7 Када некога можемо убити загрљајем или пољупцем, треба забранити и такав загрљај и пољубац. То је Јудин загрљај и Јудин пољубац, а тај су сви векови п нараштаји осудили.

На жалост тако је! Али удеситв друштво и државе, да сваки члан, који се у држави роди,.којп је бранп и рани, може у њој и живети. Удесите државе тако, да буде па супчаној страни места за све држављане п да не мора нико никога одгуривати у понор. То је велика задаћа, која стоји отворена пред нама п пред будућим нараштајима. Али зато, што на економском и на другом пољу упропашћујемо немилице један другога, то још не значи, да треба да пмамо то право узајамног упропашћивања и у браку.

А зар се данас не може упропастити поштен и вредан човек н. пр. слоболном утакмицом у борби за опстанак> Зар ми кад хоћемо да живимо, а пмамо права да живимо, не долазимо стотинама пута у прилику, да оштетимо туђ интерее2 Зар наш данашњи живот није тако удешен, да мп ако хоћемо напред, морамо да гавимо преко другог.

Јер како стојимо данас у том погледу 2! Велики део оних, који би били у здравственом погледу способни за брак, не могу због рђавих материјалних прилика да ужпвају то „право на живот“. А огроман део онох, који у здравственом погледу нису способнл