Žena

88 АЕ ВЕЗА

који се такођер састоји пз једног или више мотива. Ево један пример периоде од 8 тактова:

— одељак — | | мотив

ма бура с ДЕА | ЕН на нРеБрЕЕн на

НА тавав Ра РРА

па |

Периода може да се састоји пз имитације дела мотива, а може да је састављена и па два, трп, четпрп п више мотива, Једну имптацију мора бевусловно да садржи у себи,

Мотив кад се први пут јавља, зовемо га узор (Модеје). Међутим подражавање главног мотива 80вемо имитација, (зедцепз). Ово подражавање може бити верно или слободно.

Две или више (три, четирп и пет) перпода ваједно павпвамо група перпода. Има п таких група перпода, где је свака перпода само понављање прве периоде — и има и таких група, где је свака перпјода самостална. Добра. страна првих перпијода је та, што се главни мотив боље задржи у памети. Крај поједпних перијода познаћемо по каденцијама; но често је остављено слушаоцу да сам разликује поједине перијоде. Перијода пли остаје у истом роду шкале или пређе кад год и са модулацијом у други род шкале,

Кад не тражимо да музичка мисао дође као мотпв, одељак, реченица пли перијода, него само павпмо ма то, да свако мувичко дело има једну основну мисао, која може доћи или као мотив или као одељак плп као реченица, онда ту основну мисао зовемо: тема.

Тема је она главна мисао музичког дела, која се у једном делу најчешће п најпзразптије понавља. Тема је виши појам него мотив у техничком смислу. Тема мора бити заокружепа (пако пе пзрађена) равумљпва сама по себи и карактеристична. За тему може да послужи и једна арија пли цела песма. Тема је обично у почетку музичког дела. Кад тему или поједине делове песме израдпмо многом комбинацијом п

варпјацијом, зовемо разрада теме.

Код разраде теме можемо поступпти на више па-