Žena
НЕ ша НАЛЕ БПА
куда му моћи да све схвати како треба и тачно исприча 2 Оно није то у стању ни са најпростијим догађајима. Дете нам прича оно, што смо и ми видели, и сасвим је појмљиво ако нам не прича све онако, како би ми то причали. А оно што би се морало приписати на рачун детинства, на рачун детиње несавршености, ми то називамо лаж, и ако дете нема ни најудаљеније намере да лаже, да нам хотимично прича догађаје онако, како ти догађаји нису текли. Него дете је у свему несавршено, па је несавршено и у томе, да тачно каже оно што је видело, чуло и осетило.
Према свему томе не треба нетачности у причању мале деце жигосати као лаж, нити лечити децу од лагања, дакле од онога што код њих и не постоји. Дете треба учити да правилно гледа по: јаве, да их по могућству правилно схвати па и исприча. Ту треба имати стрплења и то не иде тако брзо, но стоји у вези са општим развитком детета.
Код деце у старијим годинама опажа се, да причају читаве басне. Али не као басне, него као истину. Измисле читаве догађаје и доведу их у везу са живим људима.
Дотрче н. пр. задувани, преплашени и испричају, како је мало час у сутону изашла пред њих змија, или изашао какав разбојник, и како су мислила да им је већ крај, али је неки велики крупан човек дошао и избавио их. Деца која причају чешће таке измишљотине, фантастичне приче, доста су ретка, али их има. Но у причама те деце не садржава се она права лаж; ту већ имамо посла са болесном појавом, и такву децу треба лечити О овој врсти лажи, било је једно занимљиво предавање, где су наведени многи примери. Но тешко да се у своме животу нисмо сви ми сусрели са таквом децом.
Кад оставимо на страну овакве појаве и кад код мале деца не сматрамо као лаж оно, што није лаж, него само недостатак њихова развитка, онда из-
лази ово:
#
|]