Žena
ЖЕНА ) 483
Монизам тежи да уједини успехе свију наука и да те успехе изнесе у јединственом и узрочном прегледу. Има само једна 'истина, којој теже све науке. (Само је поље разноврсно, по коме се науке крећу. Али на сваком пољу наћи ће свака наука оно што је јединствено, зато нова напредна филозофија тежи, да успехе свију наука уједини.
у Монизам не признаје ништа што би било ван света (с оне стране света). Према томе не признаје, да постоји било рај, било пакао, у оној форми, како су то људи измислили у својим причама. Не признаје ни онаквог бога, који је осветљив, те казни људе, које је он створио, чак и с оне стране гроба. Монизам не признаје ништа, што нема поуз-, дана корена у природним наукама, Монизам разуме постанак оних старих прича. Чак их тумачи. Према тадањим приликама у којима је живео човек и према тадањим развитку ума човековог, те су приче постале · природним путем. Ге су се приче усавршавале, у току векова, као што се усавршавао и човек, али напредна филозофија хоће већ једаред да расчисти са свима причама. Њих је измислио страх, чуђење, брига о томе, шта ће с нами бити после смрти. Данас се сасвим јасно види, да су се све оне приче разви__ле из сасвим погрешног схватања живота и из непо· знавања природе. Монизам исповеда, да се она вели"ка, јединствена, доказана истина може наћи само на. основу научно доказаних појединости, јер само научно · доказане појединости могу омогућити, да нађемо научно ·_ доказану целину. Све научне појединости свију наука треба да стопи уједно човеков ум. Наравно је, да се ·_ напредна филозофија вредно бави и са испитивањем __ума човековог. Али је она и човекове живце и човеков мозак и целог човека метла под микроскоп, испитује хемијски сваку жилицу, на оној истој научној основи, као што испитује магнетске или електричне · појаве у камену.
Има закона, по коме се крећу небеска тела. По од_ређеном закону креће се и човеков ум, па и најмањи делови човековог тела. Хумболд је некад писао о
(