Žena
ЖЕНА | 487
нога друга. А жена, која је од мушкога слабија, запостављена а у старије доба лишена чак и слободнога кретања, она је морала употребити и искористити оно, што јој се дало и пружало. Због тога жена већ од најстаријих времена употребљује одело не само за одбрану, улепшавање и украс свога тела, него она уноси у своје одело све више нежности, љупкости и при мамљивости. Она чини то тим више, што. је приметила да њено одело утиче на мушке и да мушки воле · видети лепо одело на жени.
Мушки, додуше, никад и нигде нису признали ово; они певају само о лепим, чарним очима, о русој коси, о бујним грудима, о медним устима и о витком стасу жене. Чини се, као да је мушкима зазорно признати и ту своју слабу страну, да поред благог осмејка чак и женско одело уме на њих да утиче и да их освоји. Но ако мушки то отворено и не признају, опет зато налазимо код песника свију времена и народа описане лепо одевене женске; вајари а нарочито пак сликари без изузетка највише лепо одевене женске приказују у својим радовима. Па зар то не сведози, да како уметници тако и сви остали мушки
_ воле женску само у лепом оделу и да им њихови
страсни оселаји и женским оделом могу бити раздраживаниг Свугде и на сваком месту, од престола па _ до последње колибе, увек ће пре освојити наша мушка срца она женска, која је лепо одевена, која је гиздава и украшена. а
· Стога је дакле и сасвим природно, што женске толико полажу на своје одевање, на моду.
На другом месту долази питање промене, развитка моде. Позната је ствар, да ништа на свету можда није тако нестално и променљиво, као баш женска мода. С једне стране се ово тумачи тиме, да жена, особито у млађем добу, стално тежи да промене своју спољашност, да се покаже новом, тајанственијом и непознатијом, да буде што грациознија и примамљивија. С друге стране, промена, развитак и улепшавање моде значи и развитак културе. Лепа ношња, нарочито лепа | народна ношња, казује нам о степену развитка укуса