Žena
ЖЕНА 197
женско душевно благо — које треба не само сачувати него и изгубљено повратити >
Овде су две ствари у питању. Прва је чисто лична, а друга је опћа, социјална. Нарочито ова друга је, сасвим друкчија од мушког више, политичко организаторног рада.
Прво да разгледамо личну. Мислиоци свију времена осетили су сву своју мушку једностраност, те су увидели да би живот изгубио сав свој дубљи садржај и смисао ако не би мушка животна енергија, која је стално заузета спољашњим животом и светом, у жени и њезиној суптилној души имала протутежу.
Не можемо, каже [ао!зе,“) познати свет, ако само
"провиримо кроз врата, нити се небески путеви посма-
трају кроз прозор. |
_ Дакле највећу мудрост и власт над живљењем 3адобићемо само тако, ако се што више умемо удудсти у 1187.
Јован Златоусти баш у том унутарњем душевном животу види надмоћ женске душе. „Мужа бацају, каже Златоусти, тамо амо валови спољашњег немирног живота, жена у кући својој има школу сваке мудрости, те у атмосфери дома и огњишта може остати увек мирна и прибрана; ништа на свету не може тако васпитати и средити мушку душу, као тиха, мирна и стрпљива женска душа» |
Гете (Ооефће) има то исто пред очима када казује својој Ифигенији: „5је ђемаћ! Фе Киће ћена, апегасћборнез Ош“ Шта се мисли под тим миром: Тај је мир нема сумње противност американизму, али поред свега тога не значи ни у ком случају пасивност. Напротив. То је активност унутарњег душевног живота. Тај мир значи победу над самољубљем и частољубљем, тај мир значи чисте животне побуде, тај мир савлађује разочарања, лечи болове и страсти. Такве жене побеђују и освајају спољашњи свет исто тако херојски као
ж) Кинески мистик, пе правом имену Шреуапо, мисли се да је живео у УМЕ, в. пре Христа.