Zenit

stveno je zbijena sinteza Mandolinaša, gde je vrednost boja dovedena do najslikarskijeg том ent a a telo raspavano, razruženo pa sagrađeno iznova potpuno arhitektonski; tako još dve mrtve prirode i jedan pogled sa prozora, Kao kubista Picasso je kičmen, zapovednik, u unutrašnjem slikanju vrlo složen, privođeći tu složenost posle do jedne harmoniske i elegantne prostote, Jedan Gris je suvlji, jeđan Herben nejednak lulalica, katkad nevešt. Braque veliki majstor, veliki slikar ostajući uvek po programu kubista, udaljava se od kubizma sve većim lirizmom kojim ga mesa, svođeći paletti na minimum, na jedan sivi ton, Naprotiv Survage se sprema na prava kubistička dela; vrlo cista, vrlo svedena; André Lhote-u je blizak po koloritu, Traženje njegovo da raščlani gradski pejzaš, zidane mase, drva i prolaznice, baca ga pred vrlo interesantne problème,. P ic a s s o, snažni kubista postaje kao crtač odjednom najcitačkije lirski ; lini ja izvedena sa svom okruglinom, lepotom, lakoéom; senka je samo da dà jaču izrazitost liniji, Ovako je obnovio francusku tradici,ju crtanja, D avida, narocita Ingres-a; dati potez potpun i nikako ga ne izlomiti, Crtež se gradi samo linijamj î senčenjem, potrebno im je onda sacuvati sto ie moguée vécu vrednost, dajuć im maksimum izraza, Sa Picassom tako sad crtajü Bissière Mondigliani, Dufy, Focone najzaljubljeniji ucenik Ingresa, { Ar. Picassova je slikarska lepota { zato još, što on za svaku granu svog „zanata“ i upotrebljava najdirektniji put; komponirati arhitektonski, slikati slikarski Î ertati crtački. Sa takvom je lepotom crtao i graduo akvarele Cézanne, Veliki parnjak Picassov današnji možđa najzamasniji francuski slikar Derain takođe je čist u izvođenju lini ja , Oton Friesz lini jski rešava svoje kompozieije pejzaža, ciju dubinu dominiraju jedan ili dva visa prema kojima se uređuju ostali deîovi slike; đok naprotiv Maurice de Vlaminck stvara oštrim površinama i sirhromiranjem boja. VAJARSTVO, André Salmon Pise, da iako bi Beurteile bio manji sculuptor od Rodina, ipak bi za francusko vjarstvo više značio; većom srodnošću sa gotikom, stvaranjem u ateljeu x zanatskih formula koje bi se mogle predati učenicima. Ja lično ne voîim Bourdella ni njegovu možda usiljenu monumentalnost, izuzev reliefa pozorîsta JeUsejskih polfana, koji mi se jako sviđaju. Nikad nije zgoreg pogledatx Bernardovu devicu u Luksemburgu niti njegove nimfe; grčka pre-barokna svežina bije iz njih, Prvî je Josèph Bernard ugîedajuéî se na veliku skulpturu Egîpéana, Grka, Michelangela, stao je da kuje neposredno u kamenu. Za njim su pošli; Aballe, Pierre Seguin, Zadkin. Bourdelle je branio modeliranje drugî su hteli da uspostave francusku tradiciju, Gotike, klesanje, koje pri tom jos ima ogromne vrline: nemoguénost sentimentaliziranja j lîterature zbog teškoće rada, nemogućnost da se usput menja ideja, svežina koju materijal zadrži do kraja, jer ga je teško preraditî, Otud onolika lepota Bernardovih stîlizacîja, gde i kad je vajano platno, to nije bedna krpa, gde su tela devojačka evrsta i zbijena, uvek postavljena lako između pokreta i stabilnosti. Aballe simpaticni kipar kleše ogromne jake anđele, decu; dok Seguin tešući dekox*acije zgrada, tese ih veé uzidane, na ulici, na skelama, Jedan mlad skuIptor Paul Dardé proslavljen prošle godine za jednu noe što je izložio džinovskog fauna tesanog u granitu, Imao je za svoj uspeh, da zahvali samo tom načinu, koji je kipu dao izvesnu ludu krepkost i neposrednost, Osip Zadkin, Rus, teše jeđnako i kamen i drvo, ali drvetu radije pristupa, Cilj mu je da materijalu koji počne, ostavi naj-

veću mogućnu zapreminu t. j. ostavljajući prirodnu monumentalnost stilizujući je samo; tako on bira siže svog rada prema ebliku stene. Inspiriše se mnego mongolskom skulpturom a u poslednje je vreme počeo i da bojadiše plasüku nažalost, О rio va je dala u prvi mah najpotpunije, najekspresivnije stvari, vajajuéi glatku uprošćenu površinu duge linije, Najzad dva kubista; .Lipchitz i Archipenko, Prvj radi punim masama, Hoée rezultat kontrastom izmedju potpuno osvetIjenog i potpuno osenčenog, Zbija i slaže sito, pri tome se rado seca konstrukcije čovečjeg tela. Drugì je vise du h, elegantniji, smeo, gotski; drsko hoée da izazove izraz plastike dubeći šupljine, Otud su mu stvari katkad kao basnoslovni kosturî, Kad vam sad ovo pismo završim, otiéiéu u atelje mìadoga Milunoviéa, Stvari koje je izlagao kod N e z a v i sni h, i sve sto ih ima kod sebe, shvaćene su izvrsno, savršeno. Ne znam šta sve taj čovek može učiniti, ako se samo pravilno razvije; neosporno je, da je veliki talenat, Prijatelj njegov Stojanovié skulptor radi takodje vrîo vredno ј izlaže ne bez priliénog uspeha. О veé poznatom kod nas slikaru Šumanoviću nije potrebno da govorim, Kao retko ko od naših, bori se da dođe do ličnih izražaja i da ih odvede sto dalje

Kod Frizera

Virgil Poljanski

Zagreb

Obraza moga odraz U zrcalu proklinje sebe I svet Na toaletnom sedalu mirujem u drugom odelenju neka prostitutka priča 0 lepoti svoje žute obojene kose Električni aparat zvrnda brrrrrrrrrrr I vetri joj kosu A ura na prljavom zidu Sekunde kvrea kvrc-kvrc kvrc-kvrc kvrc-kvrc 1 vreme nekarao nosi s onu strami našega pojma Žute električne zrake po stvarima gmize Mojim mozgom psihologija tihu misaonu pesmu svira svirrrrrrrrrrrra.

8