Zenit

Delo zenitizma

Ljubomir Micić

Zagreb

Na zenitistički spev IVAN GOLL: PARIS BRENNT Evropa stoji na raskrsnici: ISTOK—ZAPAD Čovek današnji evropski čovek: plesač je na gorućem užetu što je nategnuto između Kremlja i Eiffelovog tornja, Pesnik—Zenitista CENTRALA DUHOVA Kultura u znaku je dvoboja: MOSKVA—PARIS Kultura nikada nije pravac nego krivulja. Ona nema nikakove odredene smernice. Svako stoleće ima svoju krivulju. Današnja kultura je; mrtva tačka Evrope. Stara kultura bila je samo kružnica koja se vrtila sama oko sebe van Čoveka. Bila je bez čvrstog etičkog centra, Zemlja ima centra: Sunce Čovek ima centra; Duh Nova kultura mora imati centra: Čovek EKVATOR, Nova kultura koja je u stvaranju mora biii parabola kojoj je žarište ISTOK a ishodište ČOVEK Centar i centrala moraju postojati! Novi pesnici fanatici su novoga stvaranja. Duhovni buntovnici i anarhisti, Njihova anarhija zavet je duha za oslobodenjem čoveka od patosa, materije egoizma i crnoga zločina. NE UBIJ SLOBODNI PAD Oni su apostoli mistici stvaranja novoga sveta, Novi pesnici projiciraju sebe u život i život u svoju dušu Zenitizam projicira Čoveka î Život na Sunce. Početak veîikog stoleća obeležen je najžešćom borbom izmedu Istoka i Zapada: DVOBOJ KULTURA. Stav zenitista je protiv zapadne civilizacije. Ideja Istoka je široka, Ima najveći i najširi dco neba, Jedan deo od istoga neba visi iznad naših glava. Mi smo nažalost pod tim istočnim nebom ponosni što na našim žutim sunćanini oranicama klija tuda zapadna kultura ciji smo mi verni i slepi čuvari, dok D'Annunzio peva i dovikuje nam pesmu ardita; »Crislo è con noi, che dal Calvario scende. Fuori i barbari! Fuori i barbari!«* * »Hrist je s nama, koji silazi s Kalvarija. Napoijc barbari! Napoljc barbari!« («Les Ecrits Nouveaux N º Aout September 1921).

Zar mi da smo i u »miru« četc Anamita i Crnaca sto padaju i brane čast Francuske i Itaîijc? Zar smo samo straža na obranu Zapada? Zar ćemo dugo još ostati sluge i branići Lloyd Georga Brianda, Pocha ili D’Annunzia? Ne! Napolje Latinî! Vreme je heroizma. Mi imamo heroizma! Zato: mimožemobiti samo pioniriideonici stvaranja jedne nove svečovečje kulture k oj u sobom nosi ISTOČNIK Čovek s Ural a, Kavkaza i Balkana roden u kolevei koja se zoveRUSIJA, Balkan je MOST izmedu Istoka i Zapada. On treba da je slobodan na najistoćnijoj tačci za strujanje i izlaz preko nas na Zapad, a zatvoren na najzapadnijoj protiv Zapada. Budimo straža protiv Zapada! Varna budući ova zenitistička koncepcija! Nove generacije pesnika umetnika omladine naroda neka nose sobom revoltu u srcu i ideju u dein: Istok protiv Zapada! Pesnici trebaju i moraju biti vode naroda, Polilička latinska koncepcija Zapada uništila je Evropu i slomila ideju Čovečanstva. Svečovečja slave nska koncepcija Istoka preporodiće Evropu i uzvisiti ideju Čoveka. Nova i jaka čovečna kultura, što đolazi, pobediće nečovečnu politiku koja uvek mora biti podredena sekundarna i rezultirati iz duše i kulture naroda. Mi zeniiisti najpre treba da učvrstimo most ,, . Na njemu biće borba za prelaz, Nama je sudbina namenila da učinimo prvi korak i kažemo prvu reč, Doîje zapadno-evropski eklekticizam i civilizacija! Panika PARIS GORI Strah EVROPA UMIRE Stvaralačka umetnost od danas u znaku je najjače révolté: požar potres haos izgaranje, Svuda gori srce pesnika: KOZMOS Sve gori u srcu pesnika: HAOS Pesnikova anarhija i plamen je: REČ Jedini pesnici visoko nose preobraženske zastave. IVAN GOLL : PARIS GORI 1921 Ravnina simetrije na koju je položen ovaj zenitistički spev zove se Vreme. Projekcija jedne velike i tragične epohe čovečanstva. Novi epos Ijudi, Pesnik je obuhvatio ceo svet u jednome času.

2