Ženski pokret
желе такву, било да у њу улазе из љубави или из заједничких интереса. На тај пут треба поћи у дубоком уверењу да ће се увек, у добру као и у злу, корачати заједно, једно уз друго, ма шта живот донео, ма Какве прилике бИле. Ако се те вере нема, онда је боље не ићи. Истина живот после може донети да зажалимо за оним тренутком и да пожелимо растанак и самоћу. To је нешто што није у нашој руци, то је изван нас, и ако нас то не може мимоићи, ми ћемо у томе тренутку радити онако како нас срце и разум буду учили. Али ако при заснивању заједнице нема те жеље, ако се нема узајамног поверења једнога у друго, као и да ћe заједно проведен живот бити добар, пријатан и користан и једној и другој страни, онда у таквој вези нема морала, нема ничега што човека уздиже изнад животиње, и она је у првом реду понижујућа за жену. Ући свесно у такву везу значи враћати се у назад, враћати се у оно доба кад је човечји живот био сличан животињском. Ма како једна девојка била усамљена, ма колико био јак нагон материнства у ње, ако се нема другог начина да се он задовољи, онда је лепше одрећи се такве среће, абдицирати часно и остати у висинама, макар и сам. У одрицању има понекад више части но у испуњавању свих својих прохтева, ма како они били легитимни. У осталом, живот се не састоји само ни из материнства, ни из везе човека са женом. У свету је пуно других лепих и благородних ствари, и ко на једној страни није био срећан, није искључено да је не нађе на другој. Има њих доста које су жељне материнства, али их је још више који су жељни мајке. Стицајем околности упућени су једни на друге, и природа је, можда, удесила тако да се у даном тренутку ова створења жељна среће и љубави сретну и испуне једни другима самоћу топлином и пријатељством. И ово су јаки елементи живота, заслужују нашу пажњу више но што ми хоћемо да верујемо, и грешни смо и спрам себе и спрам других ако их одбацимо. Међутим намећу се и нехотице питања: зашто брак није увек леп; зашто он многима који нису у изазива осећања одвратности, те су готови да га без дугог размишљања негирају; зашто многи људи остају нежењени, и зашто, тога ради, многе девојке остају неудате ?
fep. i.
ЖЕНСКИ ПОКРЕТ
стр. 9