Ženski pokret
ЖЕНА И ДРУШТВО *)
Прво треба бити начисто с тим да питање друштвене еманципације жене није ни питање метафизике, ни питање апстрактнот морала, него да је просто на просто питање самог друштва и да се, према томе, може разумети и решити само ако се посматра социјолошки. Став метафизичара ћe зависити од његове претпоставке да је женско биће као такво равно мушком, одн. да је ниже од њега. У првом ћe случају он бити за социјалну равноправност жене, у другом да ћe јој се противити. Велики број људи и данас још полази при решавању о еманципацији жене с те тачке гледишта, тврдећи да жена није, одн. јесте нижа од човека. To становиште није тешко критиковати. Све док нам оно, на име, не каже шта је то „жена као таква", одн. „човек као такав“, његова даља извођења неће бити ништа друго до конструкције, свеједно да ли умне или безумне, које се оснивају на песковитом земљишту једне хипотезе. Моралиста силази са тих небулозних висина, не говори више о „бићу " човека и жена, него говори о социјалној правди. Та се правда данас доводи врло често у везу са искуством у прошлом рату. Рат је учинио, те данас многа питања, па међу њима и питање жене, траже нова решења, Многе су државе данас дале жени право гласа. И то је у јавности често образложавано указивањем на чињеницу да је у рату жена била у стању да потпуно замени човека, било као радница у фабрици, било као радница у пољу, и да, према томе, дати жени одговарајућа друштвена права не
*) Главни део овог чланка читан је 7,-II, о. г. на IV, републиканском састанку.