Ženski pokret
природи, него би биле само производ наших субјективних утисака. Пошто је и лепота једна релативна особина ствари, то се и њој оспоравала стварност. Лепота би требала да буде само један субјективан утисак коме ништа стварно у природи не одговара. Они који су тако говорили, заборављали су да релативне особине нису особине самих ствари, него су особине односа који се у комбинацијама стварају, и колико су те комбинације стварне, толико су стварни и односи који се у тим комбинацијама стварају. И ако су несталне, релативне особине ћe за оно време док траје комбинација заиста постојати. Ми можемо нпр. рећи да један нож сам по себи није ни добар ни рђав, ни користан ни штетан, и то је сасвим тачно; али кад тај нож уђе у неку комбинацију, кад се н.пр. зарије неком човеку у срце, он постаје за тог човека стварно рђав и штетан, пошто човек од њега стварно умире. Ако је тај човек убивен зато што је био неки зликовац, онда ћe тај исти нож бити стварно користан и добар за све оне који су се њиме од њега одбранили. Један исти нож који сам по себи није ни добар ни рђав постаће у једној комбинацији, т. ј. у свом односу према зликовцу, рђав и штетан, а у другој комбинацији, т. ј. у свом односу према онима који су се бранили, биће стварно добар и користан. Meстo да се каже, једна ствар да није ни добра ни рђава, било би можда тачније рећи, да може да буде и добра и рђава. И релативне особине су дакле исто тако стварне, као и апсолутне. Верујте да човек кога покраду стварно oceћa шта је непоштење, да мати којој је син у Америци, oceћa стварност простора, да човек који задоцни за воз добро oceћa да време није једна илузија. Само, пошто се релативне особине јављају и постају тек у комбинацијама, оне се могу тачно одредити само онда, кад се тачно одреде и комбинације на које се оне односе. Не само да су релативне особине истините, него су оне још можда једине особине ствари које ми можемо знати онакве какве оне заиста у природи постоје. Оне су дакле једино оно што ми тачно од овог света можемо знати. И ако нам наше преставе не дају слику ствари онаквих какве су оне у природи, ми ипак можемо на основу наших престава с
стр. 130
ЖЕН С К И ПОКРЕТ
БР V