Ženski pokret

указује он на имања удовица, која посрну чим пређу у женске руке. Не знам како је познато поштованој публици, али ја лично знам велики број удовица, које су после смрти свога мужа имање умножиле. Али г. говорник иде још даље у погледу газдовања и домазлука. Он вели: „Тешко оној кући у којој домаћин није мушкарац"! И тако је жени одузео и то место које јој је народ својом дивном изреком: „Кућа не стоји на земљи, него на жени“ — вечно уступио. По мишљењу неког опет чувеног доктора сирото женскиње још се може само употребити за писаре у јавном послу. Иначе, са свих осталих јавних послова треба жене уклонити. „Али према правима треба да дођу и дужности“. То значи жена кад хоће једнака права треба да има једнаке обавезе према отаџбини и друштву, А под том обавезом разуме и војну обавезу, И како је г. говорник уверен да је то баш та обавеза коју жена треба да изврши према друштву, па да сме да тражи једнака права, он је истицао незгоде које би из тога произишле. На пример, жена војник у благословеном стању и тако даље. Ми сматрамо да жена као мајка већ врши једну врло велику обавезу према друштву, и да она као таква има да се ослободи свих и јавних и приватних обавеза које могу нанети штете том њезином положају. Јер њена дужност према друштву ако није већа није мања него ли дужност једног војника. Осим тога има обавеза према друштву коју ћемо ми око Женскога Покрета тражити за жене. То ће бити обавезна вежба у неговању болесника, која може исто толико да траје колико и војна обавеза за мушкарце, а регрутоваће нам болничарке од којих ми не само да бисмо имали користи за време рата него и у миру за време великих епидемија. Један је великан писао: „Деспотизам љубави влада у свету. Жени не требају никаква друга права, кад има љубав. Љубављу она влада, управља и са мањег и са највећег места, и зашто да се одрекне жена тог свог моћног оружја и уђе у прљаву борбу политичког живота?“ То је тај навод

280

Женски Покрет

9 и 10