Ženski pokret

законитих жена. Мухамед није свео тај број на једну жену, познавајући добро природу човека, а нарочито природу Бедуина, али је одмах настојао да ублажи саму полигамију од четири жене (C, IV 3) „Ако се бојиш да нећеш моћи бити правичан, не ожени се него са једном женом“ (C IV 23) „Будите обазриви и добри у поступању с њима (женама)“. Сем овога да би joш даље ублажио многоженство, он законски сили мужа, да покаже сасвим једнаку пажњу према свакој својој жени и да свакој даде посебан стан. Ако муж не учини тако, жена окрњена у праву може да се тужи суду и да добије задовољење. У свим земљама уопште закон у сагласју с вером даје човеку више права него жени. Не треба ништа него узети српски грађански закон, па видети како се третира жена, а овако је у свим земљама где се закони доносе под ма каквим утицајем цркве. Ислам према обичајима земље где се родио, чини исту ту неправду жени. То доказују многи детаљи из корана и исламске традиције т. зв. хадиса. Водећи рачуна о природи мушкараца полигамија се допушта принципијелно, али, како видесмо из горњих цитата, одмах је спутава и ублажава у детаљу. Пре Ислама жена је била код Арапа у рангу робиње, они су често убијали своју женску децу. Ислам то наједанпут пресеца и диже жену из ранга робиње, чини је слободном и подиже јој достојанство. (СХХХIII 50): „Нек не буду никада жене вређане и нека буду задовољене оним што им пружате“. Па не само да Ислам наређује да се жене не вређају и да се с њима лепо поступа, него им се даје удела у наслеђу; C. IV 12) „Бог вам наређује да делите добро вашој деци, мушком детету део колико за два женска детета“. „Кад жена умре без деце, муж наслеђује једну половину њезина иметка а кад умре муж без деце, жена му наслеђује једну четвртину имања (C IV 12). У браку муж је дужан издржавати жену а она, ако има свога личног имања, потпуно слободно располаже њим без обзира на мужа, не дајући њему ништа од тога и не издржавајући његову ни ужу ни ширу фамилију. Ова обавеза мужевљева да мора сам да издржава жену, где му је још забрањено, да је сили на макакав рад, а нарочито на рад, који јој не доликује према њезином друштвеном положају, ова обавеза дакле још је један врло јак моменат више, који отежава много-

158

Женски Покрет

б и 6