Ženski pokret

Једна палата као што је Алхамбра, једна башта као што је она у вили д’ Есте у Тиволи, даће нам несумњиво много више правог естетичког уживања, него што нам сви луксузни шешири и хаљине на свету могу дати. Одхранити једну лепу животињу, однеговати један леп цвет, то је много занимљивије, лепше и племенитије, а могли би додати и мање опасно, него претрпавати своју кућу, своју личнот, па чак и свој стомак са излишним и непотребним предметима. Из овога што смо до сад рекли, могли би смо извести ово практично правило; да луксуз треба скупљати, радити, излагати и гледати, али да га не треба употребљавати, ни њиме се служити. Луксуз не радимо за нас, него за природу, и зато се он не може ни сматрати као лична својина људи, него као општа својина природе. Као део и орган природе сваки човек има права да на њему сарађује и да му се диви, али га као индивидуа нема права за себе да употребљује. Наш живот би требао у томе да личи на живот неких краљева, који у свом приватном животу живе врло просто, а луксуз излажу само на јавним свечаностима и парадама. Један умерен и прост живот је не само најхигијенскији, него је и најотменији и најлепши. Једноставност је увек била знак отмености, у њој се увек лепота налазила, а утрпаност се сматрала увек као простачка и неукусна. Кад би смо се у свом приватном животу задовољили само с оним што је корисно и лепо, и кад би смо ону снагу коју трошимо сад на израђивање оног бесмисленог и неукусног дућанског луксуза, оних ситних луксузних ствари, које су више играчке него ствари, које нису ни корисне ни лепе, употребили на одржавање и усавршавање природе, можда би се многи проблеми рада лакше решили. У добро одржаваној и усавршеној природи и услови нашег опстанка били би несумњиво бољи, и тиме би се учинило, да и луксузан рад и ако га не радимо за себе, буде ипак продуктиван. На тај начин би и онај велики проблем: како да се удеси да се друштвена снага у луксузном раду не троши узалудно, био решен. После прве инстинктивне фазе луксуза, у којој су га људи радили само за то да се забављају, била је наступила једна утилитаристичка фаза, у којој је човек хтео да луксуз искористи за себе; после ње ћe доћи једна трећа фаза, а то

250a

Женски Покрет

Бр. 9 и 10