Ženski pokret

државу, која се одржала, која се повећала поред свих неповољних спољашњих околности; он је показао стварнога напретка у свима областима, а нарочито на моралном и интелектуалном пољу; његов економски полет био је врло знатан. Две речи при закључку, о „орографској мапи балканских области“, која је брижљиво израђена: у карти тога размера није се могло унети више орографских црта, ни учинити бољи избор имена

Јован Цвијић

ПОРЕКЛО БРАКА И ПОРОДИЦЕ 1

Да је порекло брака и породице уопште проблем, није се знало дуго времена. Узимало се, да је због природних форми односа човек од прапочетка живео у браку. У исто време моногамиски је брак садашњости проициран у једну неограничену прошлост, нашавши најзад завршетка у једном прародитељском пару. Али поред ове чисто митолошке представе, могла се је ова предпоставка наслањати и на позитивне разлоге. Тако знамо, да многе животиње живе у моногамијском браку. Поред птица које праве гњезда, у моногамијском браку живе пре свега сисавци, а од ових особито они који су човеку физички блиски: горила, мајмуни звани „примаши“ који су човеку најближи, а вероватно и шимпанза, ма да за њега не достају сигурни докази. Зашто дакле да и човек није требао пренети из свога животињског стања моногамијски брак већ у своју примитивну културу? Тако је ово схватање важило све до иза прве половине прошлога века скоро као сама по себи разумљива аксиома. У то доба пак (око 1861.) појављује се швајцарски правни научник и испитивач далеке прошлости Ј. Бахофен са својим знаменитим делом о „Материнском праву,“ у коме покушава да скоро неоспоравано учење о првобитности моногамијскога брака, а исто тако и неоспоравано господарство мужа у том браку, једном речи целу патријархалну теорију, представи као заблуду. Бахофен полази од једне Херодотове забелешке о Ликијцима, у којој се вели, да је код ових народа за родбинску припадност деце

1 Из дела: „Elemente der Võlkerpsyhologie."

1

О једном научном делу г-ђе Маријон Њубигин

9