Ženski pokret

Ни овај тип човека, нити изопачени тип чисте женскости, који ce данас налазе тако често, не могу допринети томе, да заиста постоје добри бракови као израз економске животне заједнице. У таквим браковима мора да недостаје љубави, јер ниједно није више y стању ни љубав да даје, нити пак да прима. Мора да не достаје и поверења, јер господар брака ce толико навикао на заповедање, a жена толико на служење и послушности, да обоје више нимало не знају, шта значи право поверење поуздање y снагу, вољу и увиђавност другога. Код таквог брака не достаје и оно што je најважније : слобода бити онаквим какав je y ствари. Треба ли човек да ce y својим животним осећањима oceћa несметано и слободно, онда мора знати, да гa други неће да дотерује, мења, или поправља. Сваки мора пред другим бићем да има толико поштовања, да и не чини покушаје никаквог преиначавања. Али y данашњем браку xoћe већина људи да другога преиначе по своме сопственом узору и примеру, јер недостаје поштовање другога бића. Све ово даје мутну слику брачних односа садашњице, те би ce могло покушати да ce покрене питање : кад je већина бракова несрећна, када бракови спутавају и ометају човека, када му тако мало дају могућности за развитак, када утичу на његово биће и повијају га, зар није онда најбоље, да ce брак y опште укине ? Не, брак не може и не треба да ce укине; зар он ипак не даје толико могућности унутрашњег душевног потпомагања и подизања, унутрашњег рашћења, узајамног усрећавања и зар није пре свега још увек једино скровиште материнства. Није потребно толико да ce мења облик брака, ако само људи, мужеви као и жене, буду свеснији смисла брака, ако не схватају брак само као економску и полну заједницу. Ако ce брак сматра као животна заједница y вишем смислу, тада ће ови спољњи моменти сами по себи не стати, a дубоки смисао брака ћe постепено заузети место, које му пристоји. У колико човечјем пару полази за руком, да спољне сметње брака, као стан и исхрану, савлада, y толико ћемо ближе доћи циљу. Треба ли брак да буде одиста животна заједница, мора почивати на сасвим другим економским и психолошким основима него ли до сада. О овим основима брака ћемо ce y идућим главама позабавити. ЕКОНОМСКИ ОСНОВИ БРАКА Положај женин je био y раније доба толико потчињен, да ce није знало да ли je улога, коју je играла жена, била срам-

214

Женски Покрет

5 и 6