Ženski pokret

јест организовани, па дакле и потенцирани рад, чиме се радна снага људи и жена може свести на једну разумну меру. И када ово социјализирање рада буде жена као најреакционарнији елеменат друштва потисла из таме домаће и из подручја сићушног пословања, које заглупљује дух, на стазу напретка, мора се разлити река новог развитка на удаљена културна поља оплођавајући их. Теолошка религија, коју у главном одржава жена и која се преноси с једне генерације на другу, мора да уступи место племенитијем схватању света и живота; морал, право, уметност, целокупан живот процветаће под ојачаном моћи женског утицаја у милијој и човечнијој форми, него што је то могло да учини време једностраног мушког господарења." Пре свега унутрашњи узроци оправдавају захтев женин за економском самосталношћу. Ако треба да се поправи положај жене уопште и особито у сваком појединачном браку, онда жена мора да буде свесна тога, да она мора срести човека под истим погодбама. Жена мора потпуно да влада сама собом и као човек и као жена. Она мора знати, да при односима, који још постоје. може бити принуђена, да допусти да се њоме влада, да допусти дакле најгору неправду и највећу нecpeћy, која може уопште да снађе човека, јер се тиме убија личност у човеку. Ако xoћe жена да буде и да остане личност, мора да зна, да мора имати своје тежиште у себи, да ни на који начин не сме да буде зависна ни од мишљења мужевљевог, нити од јавног мишљења уопште. Жена не сме зато да остане такво створење, које своју вредност добија тек привлачном снагом, којом она утиче на људе. Жене хоће да буду цењене као људи; жена супруга долази тек у други ред. Жена мора ради свог духовног развитка, ради свога карактера, а не најзад због своје љубави да остане при својој економској самосталности. Да је свет савршен, а човек идеално биће. онда би жена могла да буде његова истинска другарица, а да не мора остати при апсолутној економској независности. Али свет сад није савршен и људи су сад уопште веома далеко од тога да буду идеална бића, сад је моћ, којом се постиже новац и имање, адут и зато се мора жена борити и за своја економска женска права увек свесна, да тиме помаже да се извојује и оствари нешто узвишено. У читавом систему капитализма економски мотор је одређени моменат. Тек са победом над капитализмом, коју је социјализам ставио себи као циљ, жена ћe бити одиста слободна. Али и тада жена мора у социјалном организму да ствара вредности

314

Женски Покрет

8-