Ženski pokret
породице и општине, па кроз разна надлешта до државне установе. Поред неједнаких награда за исти рад, поред неимања права гласа, ни пасивног ни активног, довољно је бацити летимичан поглед по модерном нашем закону, па видети чудновату нелогичност и несавременост. Ту је жена запостављена у питању наслеђа, у питању школовања и унапређења, у личној слободи као признању људског достојанства. Ми имамо неколико закона у нашој држави, србијански, аустријски, маџарски, црногорски, босански, шеријатски и какав све не, али се у једноме сви слажу: жена се нигде не сматра и не признаје равноправном мушкарцу, По грађанском закону она је личност другога реда, кад се права тиче; при казнама пак, равна мушкарцу. У политичком шпијунка бива кажњена као и шпијун, сматра се зрелом, свесном и одговорном за казну, у правима пак стављена је на исти степен са дететом, будалом, и оним који је лишен грађанске части. У сексуалном питању и моралу иста неправда она стоји далеко више од мушкарца, али је зато и свака њена погрешка у том питању далеко строжије кажњена. Управо, закон грађански једино њу и кажњава, чак и тиме, што је најпре строгошћу и неправдом гони да убија плод у себи или донет на то је и „грађански морал" тера а после бива кажњена за злочин. Па злочин се према њој чини најпре! Али зато је проституција штићена, законом је призната и повлашћена... Наравно, и ту жена страда, нов злочин приватних и званичних над женом. На крају још споменућу једну нашу жену, која има посебан, положај у нашен народу. То је муслиманка. Говорило се до скора, кад се хтела овдашња муслиманка подићи лично и положајем, да не треба гледати на положај муслиманки у Турској, јер да он тамо мора бити гори него овде, у Европи. Данас је то сасвим друкчије. Данас је наша муслиманка још у положају од пре више велова, док њена сестра у Турској ужива сва грађанска права, и пење се на највише положаје. Док се овде још виче на школовање њихово и на нешто провидније велове, дотле муслиманка на феминистичном истоку иде откривена као ми, држи јавне зборове и учествује пуно у свима гранама јавног живота, па у државној управи, војсци и политици. Нема, дакле, више никакве препреке ни с те стране откривању и слободнијем учествовању у јавном животу ни наших муслиманки, док их по верским прописима ни пре није било. У свечевом корану се каже! „Боље је за жену (боље! не мора) да се завија, осим лица,
202
Женски Покрет
б