Ženski pokret
врата и руку“. Баш лица и врата, док наши муслимани траже и шаку покривену. То учење препоручује пророк жени тако као и мушкарцу. Наша муслиманка међутим нема ни основну наставу обавезно, а од више школе једино је што за учитељице свршавају. Ово неколико девојчица што је продужило Гимназију муку мучи од своје околине ... А муслиманка има смисла за науку; оне су се огледале и у народној и у уметничкој поезији. Интелигентне су, само се увек на њима познаје неприродан начин живота. Једина корист од тог харемског живота јест богатство и лепота народног везива, које оне обилно негују. Ту су најлепши наши ручни радови, и бели вез и шарен, и керање и ткање. Жена интелигентна, жена вредна, способна уопште, али је убија ропство. По речима самих искрених муслимана а и по чињеницама највише њих међу просјакињама управо само њих овде, а и међу проституисанима. Узрок баш та неслобода. Доказано. Она онако покривена и неспремна за живот није никуд пристала без куће и мужа. А кућа и муж јој не остану увек... О положају муслиманке пред законом можемо рећи што и о сестри јој других вера: понижен, недостојан и неправедан. Само има појединачних разлика у неким случајевима. У једном је муслиманки горе, у другом нама, тако на пример, у питању развода брака она горе стоји, јер је муж може отерати по ћефу, просто, без доказа о кривици, док би она ове морала поднети имаму ако би хтела развод и т. д. Како сам о муслиманки већ говорила и писала стаћу данас на овоме. А позвани да реше то питање сами муслимани треба више тим питањем да се позабаве. Да закључим: душа и херојство наше жене познати су целоме свету као и од херојства наше војске. Културна улога и наше жене велика је и жена би имала велику своју написану историју, само кад би се историја правилније схватила. Али и то је почело. И кад је утврђено, да снага једног народа почива на породици, а ова на жени, онда леп успех и учествовање у националном и културном подизању свих народа па и нашег, не можемо замислити без учешћа жене, и ако немамо нарочито много поименце истакнутих. Жена после времена матриархата није имала прилике ни могућности да се истиче, услед превлађивања силе, оружја, и рата, али је једна жена сила била јака и онда кад јој је син заповедао. То је снага мајке и жене љубави. Нема културног народа у коме се мајка не цени, нема заиста великог човека који не oceћa најдубље поштовање и одану љубав
5
О нашој жени
203