Ženski pokret

налазе сретства потребна за њихов рад. Колико се пута и најплеменитије делање сукоби са неразумевањем и непредусретљивошћу. За све ово нека нам посведочи овај пример : Када је у Београду основано Материнско Удружење, велики део становништва држао се веома резервисано; многи су говорили да је то питање неморално, кад се београдске госпође заузимају да сачувају од пропасти ванбрачну децу. Оснивачице овога друштва су нападане и исмеване . Данас је то Удружење својим неуморним радом учинило, да ова установа ужива највеће поштовање Београда, а њени штићеници издржавају се готово само добровољним прилозима којима је и сазидан велелепни Дом, у коме су, дечица данас смештена. А како је са нашим феминискињама? Њима можда више но свима осталима, чињене су и чине се многобројне неправде. О њиховом раду, на жалост, маса света незна ништа тачно: И стога су оне често доживљавале необично интересантне случајеве, да међу својим противницима виде баш оне које би по своме раду, интересима и тежњама морале припадати њиховим редовима. Наше феминискиње, као и остале целога света, нападају многи мушкарци и жене са истом горчином и истом необавештеношћу, јер већина од њих и не зна шта оне управо хоће и зашто се боре. Њима се н. пр. подмеће, да су поборнице слободне љубави, јер нам говоре о једнаком моралу мушкарца и жене. Колико је ово схватање погрешно, види се и по томе, што су феминискиње целога света унеле у програм свог рада као једну од најважнијих тачака и борбу против проституције. Оне пропагирају чистоту човека и жене, јер дубоко верују, да се само одједнаким моралом може створити једно здравије и срећније друштво, у коме би нестало трговине белим робљем. Рад наших феминискиња у овом правцу морале би помагати жене свих друштвених редова, како би била скинута једна вековна срамота са имена жене, које је каљано и унижавано. Људи се боје феминискиња, сматрајући да оне својим идејама руше породице јер неће да буду мајке. Рад наших феминискиња доказује нам, да нико са више разумевања и љубави не прихвата рад на заштити деце и матера од њих; да се нико више и истрајније не бави питањима физичког, моралног и интелектуалног васпитања омладине и деце; да нико више није урадио за просвећивање сељанке, како би јој

4

Улога наше жене у друштву и држави

121