Ženski pokret

свестраније претресање. Прелаз од једне владе другој уни штава све што би вређало осећање стида онога пола који је на влади. У колико је јаче укорењена једна влада, у толико се стид јавља слабије Кад је све уништено што вређа, нико не може ни бити вређан, а, као што је данас случај код човека, изгледа да не може ни бити увређен, Због свога слабијег стида утиче човек на жену одбијајући, а ни једно, ни друго не знају узрок томе. Ствар је, пак у том што не постоји никакав повод за стид, пошто је све у том погледу уклоњено, јер сексуални стид чини колебљивим и вређа онај пол који ступа на владу. И жена при ступању на владу склониће с пута све што је вређа, и ставиће оно што човека чини колебљивим. Тада ће ослабити љубав човека према њој али ће њена љубав према човеку ојачати. Нама није познато ово осећање стида из свих временаМи о њему знамо из свога прелазнога доба, а друга времена ћe скупити она знања, која ми нисмо били у стању због самог доба у ком живимо. За време једнополне владе стоји потчињени пол стално у центру еротичко-уметничкога приказивања, јер је владајући пол искључиво творац ове уметности. Али еротичке интересе има нормално само супротни пол. Он има као полно биће најјачи интерес, док према истом полу изазива равнодушност, али зато сексуално-неутралне црте имају привлачну моћ С тога један уметник више ствара еротичке слике супротнога, а неутралне слике свога пола. Влада ли човек, као у нашим данима, он влада у уметничком приказивању. У том случају еротичке женске слике надмашују необичним бројем слике мушких аката. Друго, женска акта изражавају јако сексуалитет, јако наглашавају чулно-еротички моменат; код мушких аката не да се ово опазити. Да ли је одевен или наг, човек се јавља у уметности као неутрално биће. Чак црте неутралитета интересују највише мушког уметника на његовом мушком објекту, и он их сматра као најзначајније и најкарактеристичније. Сексуално му је не само равнодушно него и разорно, те он скрива главну ознаку мушкости једним листом. У женској држави се слика обрће. Овде жена влада уметношћу. Она види у човеку, пре свега, полно биће, и то изражава уметничким приказивањем. Да су нетипичне слике на Турин-

8

Жеиске одлике у мушкој држави

373