Ženski svet
ОДМОР.
самоћи црне ноћи сиод звез Д анота роја, 4w.' - На таласу тиха шума Одмара се дупта моја Надамном се небо светли Проповеда о вечности ? Око меие спава цвеће: Убав тумач продазности. Чезње бурне, мисли смеле Све то спава, све то ћути,
ГТа ни једне жеље нема Да тишину сана мути. Ал’ је красан, ал’ је диван Миран одмор душе моје, Јер у љему поткрепљујем Све уморне моћи своје. Кад се будем зором рујном Разбудила из свог сана, Подићу се новом снагом Да сусретнем борбу дана.
Ђјдимаешта.
ЕТАРСКИ ЗЕЈТИНИ.
Од Мите Петровића.
Аж |®Сд је света и века волпли <‘Ј IШСљуД», да се окружују пријатинм Због тога еу увек нн/ ЈЈрочито жеискигве виеоко цсниле мирибил>ке, јер једипо од биљака ј f долазе пам носредио или пецосред(s но скоро сви нрмјатпи мприси, ? којс иозпајемо. Од ирнјатпих мириса животињскога порекла зпа се само за мошус, цибет и амбру, а нријатног мирпса чисто минералног порекла никако ни пема Мирис долази биљкама од неке особите материје која се у љима налазп, а зове се иаучио етарски зејтин. Од масних зеј типа разликују се одмах тпм, што нису масни, кад их међу прстнма таремо, него сухи. Новија хемијека испнтиваља у мпогом су разјасиила порекло тих етарсгшх зејтина као и љихова својства и утицај па организам. Етарски зејтипи производе се данас из бил>ака Фабрички и у маломе у врло великој мпожнпп, употреба љихова велика је и разноврсна људи траже тако јако та исхлапива гела, да сс том унраво дивити морамо. Мало је данас п наших лепих Српкиља, које су задовољне. кад распростиру око себе само мирис „душе девојачке“, као што сс тако лено каже у народној иесми, иа не траже више ни само „смиље и ковиље/ него чезну за заносним мирисима далеких, жарких крајева, у коргма је и у том погледу природа своју највећу бујност развила.
ETapcrtn зејтини нису увек подједнако раздељепи у мирисавој биљци код неких као н. пр. код метвице и мајчине душице иалазе се само у лишћу и стабљици, код циметовог дрвета опет само у кори, код кедра у дрвету, а код руже, крина, љубичице и јастмине само у листићима на цвету. Код многих биљака налази се етарскн зејтин само у семену као н. пр. код кима и онајза, код других је онет у корену као код перунике и иђирота. Гдекад се у разним деловима исте биљке налазе различите мирисаве материје. То је н. нр. случај код наранче, где се у лишћу, у цвету и у љусци од плода налазе различии етарски зејтини, те се отуд и производе три разна мприса. Има разлика у мирису и код биљака исте врсте Особито утиче на Финоћу ми риса II место, на ком је биљка расла. Тако се н. пр. зна и за љубичицу, да много леишс мприше у планини него у равном нределу. Најобичнији начин за добијање етарских зејтина из дотичних биљака састоји се у том, да се исте са водом дестилују. Тако се извршује тај посао и у Фабрикама. Ма да етарски зејтини требају већу топлоту, да кључају, пего вода, то ипак водена пара понесе доста етарског зејтина у деетилат, у ком се због тог налази увек више воде него зејтина. Одливањем се после одвоје једно од другог. Код зејтина,
Бр. 7. ЖЕНСКИ СВЕТ.
99