Ženski svet
Говор госпође Савке Суботићке.
о десетогодишњој прослави Добротворне Задруге Српкиња Сомборкиња о Ваведенију 1906.
Број три народ сматра за тајанствен и придаје му пеки особен, важан значај, нарочито у религији. У'индијској митологији су: Брама, Вишњу и Шива, а у мисирској: Исис, Осирис и Хорус. У јеврејекој религији Је хо ва значи: Оп је био, Оп јеете и Он ће бити, то јест Бог, а и Хришћанство је осповано на Светој Тројици, па еманацији васелене из Бога. Вера, љубав и иадежда, и оне су символи Хришћансгва. Па и паш иарод вели: Трипут Бог помаже! Мзгледа, да је то мистично три потекло из природних закона, у чије тајне људски ум 'иик-ад пе ће продрети, него ће само доћи до неких закључака. Иогледајмо па предиво прошлости, садашњосги и будућности, што' га време откива на разбоју вечности; на простор, који се дели на висипу, дубину и ширину; на небо, воду и земљу! Множина боја има само три извора, па и звуци и њихова хармонија имају: висину, средпну и дубину. У природи се увек нађу два елемента, које трећи спаја или расгавља (адхезија, кохезија и коерцитивне снаге). Иа и у бијологији три представља непрекидан ланац: мушки и жен ски пол и њихове иотомке. Славни астроном Мтоломеј бавио се целог живота решавањем проблема три. Он је држао, да се небесна тела деле на супце, на планете и на репате звезде, и да и небесна тела имају своју прошлост, садашњост и будућпост, и ако се тај процес врши код њих можда милијонима година. Људска мисао нема мере за величину васелепе, као што је нема ни за микрокозам. Светлост пређе за једну секунду три стотине хиљада километара, па ииак је требало двадесет хиљада годипа, док је са сунца дошла до наше земље. Али има сунца, која су тако далеко, да се само кроз телескоп, као ситне звезде, виде, ма да су тако огромна, да наше сунце према њи ма ишчезава. А колико је тек онда времена требало, док нам' је светлост од њих дошла. ■ Најновија наука доказује, да се и атоми деле и да су састављени из билијона електропа. Величина једног електрона стоји у размеру према једном бацилу, као овај према нашој земаљској лопти. Прорачунало се, да се у цревима једнога човека сваки дан хране 128 билијона разних бактерија. А где је грапица, која делк органску при-
роду од неоргапске ? Њу нзука сваким даном брише. Јер ево ултрамикроскоп показује, да чак и кристали имају оргапског живота. А наш песник вели: »Колико је у морима песка, Толико је на небесих звезда. На све стране тма светова гмиже, Број и крај им мис’о не достиже. ' Свуда светлост, живот, сила ниче. Човек гледи па у чуду кличе: Диви c’, душо, па му пој: Силан јеси, Боже мојГ Кад је Нтоломеј дозпао, да му је најмилији учепик завео жену, рекао је: »Има, дакле, још једпо три: муж, жена и онај mpeflu!" У оно време тај трећи био је, без сумње, ретка појава кад га Птоломеј није раније сиоменуо. Струјом модерпе културе избио је тај трећи на иовршину живота и игра велику улогу не само на позорпици и у роману, пего и у разводу бракова, који се све више множе. Ширење тога три узима маха у модерном друштву. Али има још једно много и три мало , који су опасни и смешнн по свакога: Ко много троши, а мало има ; ко много говори, а мало зна; ко мпого на себе држи , а мало вреди. Било би пе само занимљиво, пего и врло корисно, кад би се то три расправљало и са социјално-психолошкога гледишта и кад би се о томе више премишљало, нарочито код пас. Бацимо, дакле, поглед, ма и летимице, на наше прилике, те да видимо, у колико то три мпого и три мало утичу и на паш народни живот. Као што нема светлости без сенке, тако нема пи културе без маие. Модерна култура, која до сада иевиђеном снагом и брзииом осваја свет, руши много старрга, што подигне ново. Ово се иарочито одпоси на мале народе, у које и ми спадамо. Ширењем културе шири се и луксуз и продире у све слојеве друштва; отуда она хука и бука на луксуз у малих народа. В лики културни пароди, као што су французи, Енглези и Немци, створили су из луксуза индустрију, и то такову, да се на томе шкљу не може ни један народ с њгма такмичити. Ко има права па луксуз ? Само продуценти
28
ЖЕНСКИ СВЕТ Бр. 2