Ženski svet

Стр. 100.

ЖЕНСКИ СВЕТ

Бр. 5.

Женско штање,

(Посвећено мојим милим родитељима.)

(Наставак.)

Као што постоји за појединца, исто тако постоји и за поједине народе једно доба у коме исти не могу мимоићи про: свету без озбиљних губитака; таково је доба наступило за све народе модерног човечанства, те енергично захтева да се женски пол ослободи душевног робства, те да у својој снази подпуно развијен као саставни део бића „човек“-а поради на ширењу културе !

Када би дакле дошло питање: шта би одговарало лепом полу при подизању модерне културе путем њеног присвојеног знања и вештине, мада се не би више смело питати, да ли женски пол на то има права, него једино то, у чему би се састојао исти рад и које би биле природне границе тога рада.

ко би само њихова способност била у питању, то с" чистим уверењем треба да признамо, ла није ни једна знанствена струка по њих тешка, нити пак постоји ма и један ступањ знанственог или уметничког рада, који бп женском полу недомашив био.

Абстрахујући оне велике напоре и оне тешке муке, које има да издржи мати за време ношења и оне неиспаване ноћи, које је прате за доба прве неге новорођенчета, имамо да забележимо код женскиња и ону превелику љубав и оно неограничено самопредање према онима, које љубе; а то оне свагда и у свим околностима одлично врше на. корист моралног интегритета људског друштва. Шта би било од човечанства, да некако изчезне ова снага чисте и неограничене љубави » !

Држим, да уошште није потребно да се женске труде да доказују да суу

#57

стању све оно створити, што су и мушки створили; јер је факат, да су женске у стању много шта и боље извести и далеко нас надмашују, нарочито у умним и практичним производима, који изискују живахност имагинације, нежност осећаја, лепоту смисла п углађеност укуса.

Нашао би се и данас врло леп број женских, чија би имена (осим Римљанака и Гркиња) као историјске доказе могли навести почевши код Христине од Пизана па до Дона Марије Изидоре Квинтане де Гузман, што се у Алкали са 158 грипознатих научника у научну дебату упустила. Свакако не тражимо да нам жене буду Дона Марија, али напомињемо, да није само оно од важности по развитак што је потребно оном малом кругу у коме се крећемо, него је то потребно већ и за само уживање нашег сопственог духа, нашег унутарњет блага ради; једном речи, уживање у свима угодним осећајима, који моћно хране душевни живот, који дижу смисао за све, што је у силној природи и уметности добро, истинито, лепо и величанствено, —- већ таково уживање је достојно одговарајућа сврха нашег рада, шта више ово треба да је циљ нашег рада, јер се не ограничава на преку потребу, него привикава ум да једино у истинитости и лепоти упознаје своју хомогену душевну храну! Најплеменитија је сврха сваке знаности и уметности, знаност и уметност сама себе ради као такова, те је потребно да као такова, путем женскиња уђе у породични круг, те нам омладину још у породичном кругу васпита у овом вишем смислу.

Инзбрук априла 1908.

(Наставиће се).

а

х6)

Ву