Zlatiborski pravnički dani

Златибор 2009 Социјална права и економска криза

ко деценија касније, на Међународној конференцији. рада у 2001. години,

чланице МОР-а су пононо а рирмисале улогу социјалне си PHOCTH eer

основног људоког права.“

1) Дефиниција социјалне сигурности. Из перспективе МОР-а, социјална сигурност може се дефинисати као:

заштита коју друштво обезбеђује својим члановима кроз низ јавних мера, ради надомештања непостојања или битног смањивања прихода из рада услед различитих непредвиђених ситуација (тј. болести, материнства, повреде на раду, незапослености, инвалидности, старости и смрти хранитеља породице); ради обезбеђења здравствене заштите људима; и ради обезбеђивања бенефиција за породице са децом.“

Док у литератури на ову тему постоје подељена мишљења у вези са питањем да ли социјалну помоћ треба укључити у право на социјалну сигурност, како је предвиђено међународним инструментима за људска права, према члану 9 Међународног пакта о економским, социјалним и културним правима и члановима 22 и 25 Универзалне декларације о људским правима, јасно је да социјална сигурност, како је дефинисана у МОР-овим оквирима, обухвата и социјалну помоћ. Овакав приступ подупрт је формулацијама Препоруке о сигурности прихода, 1944. год. (бр. 67), и Препоруке о здравственој заштити, 1944. год. (бр. 69), које је усвојила Међународна конференција рада. Осим тога, захтеви из Конвенције о минималној норми социјалне сигурности, 1952. год. (бр. 102), која је камен-темељац за постављање МОР-ових стандарда у области социјалне сигурности, неопозиво упућују на тај правац. Најпре, одредбе Конвенције које утврђују услове за обухватање различитим видовима социјалне сигурности остављају земљи-потписници могућност да обезбеде давања по основу појаве већине непредвиђених околности, са изузетком повреде на раду и материнских давања, свим својим становницима чији приходи током трајања те непредвиђене ситуације не прелазе одређени ниво. Штавише, чланом 71 Конвенције остављена је могућност да се износ давања утврђеног у складу са Конвенцијом и њени административни трошкови покрију колективно кроз порез. Још једна индикација да социјална помоћ представља део социјалне сигурности огледа се у чињеници да се, од усвајања Конвенције бр. 102 у 1952. години, неколико држава определило за

23 "Закључци о социјалној сигурности", пар. 2, у МОР, 2001.

> 1LO.World Labour Report 2000: Income security and social protection in a changing world, International Labour Office, Geneva, 2000. p.29). 473