Zora

3 0 Р А

161

— Колико? — Десета хиљада, бачка; сад десета хиљада, а сјутра дошла сто хиљада! — Дакле ви сте само предњаци! Ко вас води? — Сам хан? — Не сама! Хан дошла сјутра, сада дошла Ширински кнез Шихмат! — Гдје му је стан? Татарин опет показа знацима, да неразумије. — Хеј, Хлопко, ватру! викну Поддубној. — Блиска стан, бачка, блиска! забрза Татарин — десета врста одавле! — ГТокажи нам пут! рече Сребрни. — Не можна, бачка! Не можна сада видјети пут! Сјутра можна бачка! Поддубној принесе запаљену гламљу близу везаних Татаринових рука. — Хоћеш ли наћи пут? — Нашла, бачка, нашла! —■ Добро — рече Сребрни — сада заложите штогод, браћо; нахраните и Татарина, па одмах на пут. Доказаћемо непријатељу, шта је руска сила!

(НАСТАВИЋЕ СЕ)

]~Ни

ВОТ И ОБИЧАЈИ СРПСКОГА НАРОДА

Сијерма и Ресма. Пз биљејсака гл биљешчица — Ст. Р. Делића I. „Нека о сејо, не могу; „Вјештице су ме изеле: „Мајка ми срце вадила, „Стрина јој лучем светлила." (Караџџк, срп. нар. пјесма).

пријатељ и земљак г. X. Фазлагић описујући у Гла\снику — бајање, прелази и вели: „ Ако је бајање у врату, онда се бајалица служи другом формулом", па надовезује ону; „У сијерме деветоро дјеце" и т. д., а не знајући шта је сијерма , бистрио је даље у напомени: Сијерма се -ваљда зове болест бајања.') Прије свега рећи ћу му да имаде болест — сијерма, но у горњем могао је одма видјети, да је Сијерма име

жене. Да се та Формула употребљава у бајању, ни то му не ћу порећи, само у ономе значењу, како га сам наводи: у себи зборити, мрмљати, дробељати, шапутати; али му не тврдим за оно бајање, што га он описује — за жигове, ца. ио,'аницу у различитим мјестима човјечјег тијела. Ту не игра улогу Сијерма, но је сијерма нека болест, гдје се човјек оспе у пухице и оном се Формулом та болест лијечи. 1 ) Ову је болест могао видјети г. у Требињу и о њој све дознати, као што сам је ја гледао (на Авду Куртовића у његовој магази, када гаје лијечио неки Спасоје Гркавац из села Гркаваца више Требиња.) 2 )

') Глао. зем. муз.. 1895., р. 156.

') МогуКе да је неко г. Фазлагићу и за крат казивао, па да се тако и лијечи, јер — „колико села, толико и хадета", а особито у оваким стварима. 2) Овим отпада она сумња г. Фаз.. да и мушко не баје. Та није ли им Спасоје најглавнији? Онда долази: Ваха Зелијић, Мушкија Тичић, Сара Шакотуша, Сара Тадић, Симо Петковић и т. д. све у Требињу. 5