Zvezda
рожићљи
БРОЈ 37 и 38
БЕОГРАД, ПЕТАК 2Б ДЕРСЕМБРА 1898
ГОД. II
ИЗЛАЗИ ушорником, чешбршком и недељом Ц Е Н А: за 1 Ј^есехл; 3. дкнар или 1. асрзт-иа, Претплату примају све поште у Србији и иностранству
ПОРОДИЧНИ лист
Претплату треба слати : ШТАМПАРИЈИ ДАВЛОВИћА И СТОЈАНОВИћА Неплаћена ппсма не нримају се
Рукописи не враћају ое. УРЕДНИШТВО СЕ НАЛАЗИ У ДУБРОВАЧКОЈ УЛ. БР. 9
број 20 зп :х=. ,-гц.
У редник: Јанко ЈУ7. Ј$еселино6ић
број 20 пр. јц.
ХРИСТОС СЕ РОДИ!
„Христос се роди!.,." „Хриетое ее роди!!.," Поздрави такви еветом се хоре, И у тавници. и у елоОоди, Свачија уета те речи зборе. « Христое ее роди!... Вееело бруји И кроз колебе пуких овчара. Хриетос ее роди!... Шапатом етруји Чак до палата еилних владара ! Хриетос ее роди свуд на еве етране, И тамо где ее уздаси роје; Где бра^а трају жалоене дане Очекујући епаеење евоје.... Хриетос ее роди сваком и свима Где год се циљу братекоме води, Где још љубави у срцу има — Хриетое ее роди! Хриетое се роди ! Ј2раготир Јррзак.
€
РОЂЕЊЕ ХРИСТОВО —■€&•^ „ изненадно ће доћи у цркву своју Господ., којега ви тражите и Анђео Завета, којега ви желите. . . Ево га где иОе! Малахија III, 1. На узаној равници, удаљеној два километра од Витлејема, у мирисном маслиновом врту, и данас се могу видети старе, забачене развалине. Сури, опали и груби зидови, старе, искварене степенице, нгго воде путника у мрачну и убогу унутрашњост рушевине, — не дају ничега примамљивога оку његовом. Путнику не- би ни на ум пало, да се за ове опале зидове везује сјајна историја од деветнаест векова, историја људског препорођаја; или: да
оваЈ запуштени споменик има нешто, чиме се не могу хвалити други, сјајни споменици, а то је: величанство светиње. По једном старом предању, ово беше некада капелица, иосвећена небесном веснику. Побожност хришћанска подиже је, да би обележила место, где се Анђео Божји појавио пастирима виглејемским. 1 По другом, још старијем предању то би имале бити развалине куле Едерске, што је подиже ДаВИ Д) У првим годинама своје владе, и што се доцније назва кулом пастиревом. 2 Обадва предања слажу се уједноме, а на име, да се на том истоме месту јавио Анђео пастирима и огласио рођење Христово. Овај забачени споменик потсећа нас и на онај општи мир, што је, после великога крвопролића, наступио у дане Августа ћесара, ' трајао пупих пет година и био у истини весник доласка у свет моћнога »кнеза мира« — Христа. Све народности тада иознатога света беху у миру, уједињене, под управом јединога поглавара — ћесара Августа, који се тиме користи, и заповеди, да се учини попис по свему царству. 4
1 Види : Ф. ФаррарЂ. Ж изнб Јисуса Христа, переводт. сг, англшскаго. Москва, .1888. стр. 7. 2 Види : Саг<1. А1.1'опзо Саресе1'а1;го. Са уЦа (31 Севи Спкк), II Е(1шопе. МИапо, 1888. рад. 29—31. 8 Мир је био најређа појава у историји дохришћанској, особито — историји римској. Од основања Рима па све до Августа, Ргтм је само два пута био сведок огпптега мира међу својим поданицима, и храм Нуме Помпилија (сада: Тетрхо (И С!апо Ошгто) на брегу Квириналу, био је у знак тога двапут затваран: нрвипутза управе Нуме Номпилија ; други пуг— ио свршеном другом пуничком рату, за конзулства Маплија Торквата и Атил.ија Балбе. Август бегпе срећарг да затвори тај храм три пута : 725. 729. и 746. кад је срећпо нобедио Германце, и по четриаести пут примио титулу императора. Овај носледњи мир трајао је 5 година. 4 За цароваља Августова било јо два општа погшса. Први је оглашен 710 године и трајао је врло дуго. 3 енодор је пописивао источне провинције 21. годину; Теодот - западне, 29. год. а Поликлет је јужне земље пописао тек 742 г. од основ. Рима. Други је попис започет 746. г. за копзулства Марија Цензурина и Гала. Тада је изашла наредба Августова и за попис у Јудеји (Саресе1а1;го. Еа уЦ;а сИ Севи Сг181;о, рад. 26). В о и §• а и (1, Сези Сп§1;о, рад. 155. и даље.)