Borba, Nov 23, 1994, page 20

20

зитгаспот ројшзуе и пајрге у!-

dite čoveka sa velikim okruglim

okom sa strane, kao u ptice, ustima iskrivljenim u Jauk, ali taj nos! Slika i prilika prožditača glava iz Kebrine pesme „Susret“. Obrt Je potpuno neverova-– tan. Dvadesetak godina posle Vorholovog rajsferšlusa na omotu The Rolling Stones remek-dela „Stıcky Fingers“, Talent stavlja zarđali otvarač za konzerve na isto mesto, samo što Je ovoga puta reč o najnovijem altumu OBOJENOG PROGRAMA pod nazivom „Verujem ti jer smo isti“ (Metropolis records). Onda je trebalo da otvarač sklizne dole; sada ćete možda morati. da posečete ruke. Izgleda da Je došlo vreme kada nam valja uzimati smrt u malim dozama protiv epidemije koja okolo hara. Probajte sa Obojenim Programom.

Dvanaest pesama albuma „Verujem ti Jer smo isti“, niti imaju svoje prethodnike, niti išta što bi ih nasleđivalo. One su, u izvesnom smislu, veoma dugi niz sećanja, ali u to) meri pomereno ličnih da se prvobitnost utiska nekuda gubi između dužine pređenog puta ı neprestanog umnožavanja doživljaja koji su ovde uzeti kao Jedinica mere za pažnju. Istovremeno bespoštedni svakodnevni komentar ı urbana herojska himna, teskoba lične spoznaje ı ljubavna poruka koja dolazi izdaleka, svaka od

OBOJENI PROGRAM – „VERUJEM TI JER SMO ISTI“ (METROPOLIS

· RECORDS, 1994)

no naslanja na glavne rock'n'roll tokove,

kao i na već dobro poznate tribalne ritmo-–

ve ı izmenjivanje glasova. Cesti zvučni umeci ne pojašnjavaju mnogo stvar, sem što nas u slučaju numere „Ruža lutanja“ direktno odvode na mitsko mesto radnje: punk posveta Miroslavu Mandiću deluje gotovo nespojivo sa slamajućom čednošću njegove saopštivosti. U trenutku dok ovo izgovaramo postaje međutim jasno da je reč o Jednoj te istoj suštini stvari. Punk je ovde vraćen u svoju prvobitnu nevinost; zauzvrat, Mandićeva harizma osvežena je Jednom upadljivo buntovničkom žestinom. Energija se nikada ne okončava. Ona uvek iznova trijumfuje nad samom sobom. -

Da vidimo, preostale pesme provociraju one tačne intuitivne skokove koji su prethodnica svakom temeljnijem razumevanju. U slučaju Obojenog Programa sasvim se možete zadržati na tom stepeniku bez pretenzija. da se uspinjete dalje. Načinite li ipak taj korak, sunovratićete se u neumoljivu i hirovitu vulkansku masu, tik pred erupciju, u kojoj Je svaka logika ı mogućna hronologija unapred spržena. Spolja zaokružene do nepostojanja alternative, pesme albuma „Verujem ti jer smo isti“ iznutra su napete kao uzdrža-

ova zvona

ovih pesama Obojenog Programa melje ı guta prljavštinu i otrovni gnoj ulice da bi prozor slobodno mogao da se otvori. Iz tog razloga Je duh koji se odupire stalno u naponu snage. Redovna vežba odista čini čuda.

Nije bez opasnosti proučavati muzičku dimenziju ploče. Najpre, ona se stvar-

vanje od smaka sveta. S druge strane, ploča je iznenađujuće komunikativna. I to Je zapravo konac za koji se treba uhvatiti da bi srećno izašli na kraj sa njenim zamršenim hodnicima. Ne analiza, nego prepuštanje — poslatu poruku čini delo-

tvornom. Uzdržite se zato od greha li- ~

hvarske oholosti. Ovde ništa nije vidljivo

da bi bilo jasno ili pak precizno ргертса-_

no, a to Je već samo po sebi metafora suštinskog stanja ovog auditivno-poetskog vira. # Intenzivirani govor, glasovi koji odgovaraju nekud odozgo, podivljali puls koji neprestano menja mesto svoJih udara, monolog između sna i Još dubljeg sna u ko-

me se reči bune protiv jednog te Istog načina korišćenja ı halucinantno, gipko telo opasne zveri-muzike, onaj Je Obojeni Program koji nikako niste očekivali i uz najsmelije pretpostavke. Treba li reći da su oni uvek na putu sa koga nema povratka nazad. Veoma, veoma superiorno.

Zorica Kojić

SUEDE

akon godinu dana euforije, senzualne slave, odmereno provokativnih izjava ı življenja agonijom i

heroinom modernih biseksualaca, realno

Je bilo očekivanje da Je priča o kraju Suede najželjenija stvar ı najveći poraz pop Britanije. Odlazak Bernarda Buttlera sredinom 1994, povećao Je strah da će razlaz

„Morrissey-Marr“ tipa biti fatalan po _ bend, u najboljem slučaju da će Buttlerov odlazak odneti sav postojeći kvalitet. Ali „svemirska odisejJa“ nastavlja svoj put ciničnom poetikom Brett Andersona. Album „.Suede“ neumoljivo je zavoljen klasik koji poseduje sličnu snagu kao prvi album Smithsa. On je samo Yulgarna čarolija početka. Očaravajući ep „Stay Together" u svojoj integralnoj verziji od osam minuta glamurozan je odgovor na sve istorijske ljubavne himne. On nosi „slide“ agoniju savremene veze uz svu njenu dvosmislenu simboliku. Nekoliko meseci kasnije audicijom Suede nalaze novog pitari-

stu — Richarda Oakesa. On ima samo sedamnaest godina. To je bio samo prvi od mnogih elitnih koraka ka prestolu. Bernard Buttler, definitivno Je otpisan i na određen način oklevetan kao Jedini krivac za napuštanje - benda. Ipak ostaje veliko pitanje (i podjednako mučno) kako bi (već sada) antologijski „Dog Man Star“ album zvučao bez njega. Naime, on je svirao na albumu ı sve pesme potpisali su on ı Anderson. U trenutku kada je štampa opsednuta Oasis, nesigurna da li podrška Suede još uvek ıma smisla, kada su oni vrlo „out“, Suede izdaju mlečni ı masivni dupli album jedne jedine definicije —– remek delo. Arogantan detalj toj činjenici Jeste da Je ČOvek odgovoran za Suede marketing izjavio kako je to najbolja ploča Još od Mocartove „Jupiterove simfonije“! U > istoriji R”'N'R, sem punk generacije, niko sebi nije dozvolio toliku drskost, i to u najkritičnijem momentu za sam bend: No, nesumnjivo je da Su svi bili svesni „Dog Man Star“ genijalnosti i njegove buduće mitologije. Raspon Andersenovih opsesija kreće se od tematike ljubavnih odnosa do ubistveno lukavog komentarisanja političke situaciJe. Aktuelni singl „We Are The Pigs“ uniformisana је metafora trenutne Britanije. Mističnom vrelinom jednog Bowiea oni odišu na „The 2 of Us“ ı „Wild Ones“. Biseksualna tematika adaptirana je u desetominutnu „Asphalt World“ koja posmatra odnos žena-žena-muškarac. „Heroine“ Je fantastična vizija uvek imaginarne nje na mračnom ledu Bauhaus. Zatim orkestrirano finale „Still Life“ zvezdanog i nadmoćnog karaktera za razliku od načina na koji je uz „The Next Life" akustično i

Bal obesnih aristokrata

uplašeno završen debi album. Ovaj put

posao je obavljen načinom novog aristokratskog duha. Iskreno, ovo Je najbolja britanska~ ploča poslednjih godina, na određen način to je nešto avangardniji simbol Britanije u maniru „Queen is Dead“ Smithsa. Da, stvari su zaista erotskih razmera, ne bi zalud novinar Melody Makera, završavajući recenziju albuma, rekao: „You are a fool, Bernard Buttler.

' You really are“.

Slobodan Vujanović

LONDON U „POROCKU" (1)

Pearl Jam

vrhu britanske dance liste.

vraćaju vinil toku sledećih nedelju dana očekuje se najnovije izdanje mančesterskog benda M-PEOPLE, njihov treći album pod naživom BIZARRE FRUIT (širom Ostrva je već pokrenuta nezapamćena medijska prezentacija), a prvi singl sa njega, „Sıght For Sore Eyes“, već se vrti po londonskim klubovima i nalazi se pri

Ni ljubitelji malo čvršćeg zvuka neće ostati razočarani ovog meseca: ove nedelje se na prvom mestu liste albuma kao new entry našao UNPLUGGED IN NEW YORK, poslednji snimak grandž heroja NIRVANE (na našem piratskom tržištu ovaj koncert, skinut sa MTV-a, u prodaji je već mesecima). Još jedno live izdanje koje će bez sumnje pobuditi veliko interesovanje je OUT IN LA, losanđeleski živi nastup grupe RED HOT CHILLI PEPPERS. - i EO 5

Muzička kuća EPIC izdaje novi album grupe PEARL JAM na vinilu nedelju dana pre izdanja na CD i kasetnim formatima, i to po izričitoj želji članove grupe. Album novi naslov VITALOGY., sadrži 14 pesama ı_LP u Britaniji izlazi 24. novembra, dok su CD i kaseta planirani za 1. decembar. ) | Circle“, biće objavljen u ponedeljak na vinilu u formatu sedam inča, a omot će nositi parolu VIVA LA VINYL. Kao i za sve singlove sa prethodnog albuma V =RSUS., tako i za ovaj, grupa odbija da plasira video-spot.

дова 'W :000uUd

Čak i prvi singl, „Spin The Black

Deana Maksimović

гета

антивесагуиа-а

курије

ние

OLUJA

шаре

сесије ока