Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ОСИГУРАЊЕ РОБЕ У ЖЕЛЕЗНИЧКОМ ТРАНСПОРТУ

327

код нас. У периоду административног управљања нашом привредом кредитирање привреде било je строго планирано. Да y случају губитка предузећа због оштећења или пропасти робе за време транспорта, предузеће не би било упућено на тражење кредита мимо предвиђеног плана и тиме реметило план кредитирања, сматрало ce je да je боље да оно тај губитак накнађује путем осигурања, при чему je и осигурачу прописан један релативно кратак рок y коме je дужан обештетити оштећеника.

Насупрот наведеним недостацима факултативног осигурања обавезно осигурање води ка упрошћавању и појевтињавању целог поступка. Нарочито генерализацијом осигурања и y вези с тим обухватањем великог броја осигураника y осигурању постиже ce да je премија осигурања нужно мала и да je осигурање врло јевтино, што треба да представља једну од главних тежњи y области осигурања, и што y овом случају значи да осигурање не утиче много на повећање цене робе.

Због великих преимућстава обавезног осигурања велика већина аутора који су ce бавили овим питањем, сматра да га треба завести свуда где ce ради о једној активности која собом редовно носи опасност за заједницу, за један шири круг лица односно ствари, где постоји, дакле, један одређенији и важнији извор грађанске одговорности. У пракси оно ce стварно и среће y најразличнијим гранама активности.

Приговор да обавезно осигурање због својих административних елемената не одговара нашим новим привредним односима и да спречава слободу делатности привредних организација мора ce одбацити. На тај приговор треба приметити да he без обавезног осигурања оштећеник често остати без накнаде, мораће сам да сноси штетне последице, што ће имати за резултат материјалну несигурност која стварно спутава његову делатност. Обавезно осигурање пружајући y одређеној мери материјалну сигурност y погледу накнаде штете уствари гарантује слободу делања привредних организација. Сем тога, спречавање губитака и пропасти појединих предузећа y општем je интересу. Познати су уосталом велики резултати обавезног осигурања y области социјалног осигурања. И y многим капиталистичким земљама, y области транспортног осигурања све ce више истичу идеје о увођењу обавезног осигурања. Тим пре оно треба да буде усвојено y нашем друштвеном систему, јер оно претставља социјализацију ризика и одговора духу нашег правног и друштвеног поретка. И као што je и код нас истакнуто, обавезно осигурање насупрот адмитги-