Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

476

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

добра воља била са једне или друге стране. Ако би ти женици били у два племена и у двије инорије, то треба да се они дотични свештеници за то писмено споразумију. Досад je бивало у Црној Гори и тога да један младић даде ђевојци нешто новцем уйме прстена и вјеридбе, па се послије неког времена допадне једној или другој страни другу или другога узети. Онда онај на чијој je страни превара повраћа ггрстен и дуплира капару, тј. ђевојка. Ако се послије прстена догоди да каква страна остави другу, онда, не само што he дати дуплу капару, него he суд намирити остављеној страни све штете које je она могла претрпјети у течају тога прстеновања. Осим тога, ако би се могло виђети да једна страна другу оставља због какве обијести или пркоса, то he суд ту криву страну казнити глобом која не може виша бити од 50 талијера. Поели je прстена мора бити на обије стране 3 огласа неђељна у цркви, а ако не би могло се чекати до 3 огласа, то се може послије првог огласа, али с питањем и благословом епископа, или дотичног протојереја. Досад je био обичај да се слободно могло узимати у IV-ом кољену или 8-ом степену, а може с благословом митрополита и у 7-ом степену. Кумство крштено рачуна се код нас као и сродство и исте степене забрањује и допушта. Могло би се догодити да испрошена ђевојка има какву махану или болијест, напр. да има наступ, сифилис, или шогаву главу, тј. без косе, као што je био један овакви случај скоро и та je ђевојка послије вјенчања повраћена натраг што није казала да je шогава (ћелава). Зато треба родитељи да кажу такву махану.

Кад се раскида брак Ако се докаже прељуба. Ако жена пушта под собой воду. Кад ради о глави. Кад неко вријеме одбјегне без питања у туђу границу и тамо стоји без питања неко вријеме. Исто, ако жена учини прељубу и муж то види, може ју одпуштити. Треба ограничити, ако je ограђено од стране домаћина каквој жени дијете, или има наложницу, те ако његова жена на вријеме докаже суду, допуштен je развод брака. А треба одредити вријеме којим се може користовати овијем узроком. Ако не би човјек и жена лијепо живјели, него се докаже кривица на страни човјека, онда се они подијеле понаполи. Ако би жена у току тога времена са другим погријешила, онда ће joj се узети њен дио и дати домаћину. Ако човјек погријеши, онда се даје право удадбе жени. И импотенција ако се догоди да, са увјерењем доктора, не може човјек бити са женом и од вјенчања пошто прођу 3 године, Слободан je развод брака. Био je случај назад 10 година у Његушима да je жена 7 година стајала за домаћином и по увјерешу докторовом била je ђевојка. Ако жена или човјек промијени вјеру, отладке од христијанства, допуштен je развод брака. Али тога није бивало.