Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

обавезу међусобнпх информација у пореском поступку, Пројект конвен-, дије о избегавању двоструког опорезивања н утврђивању правила за узајамну админнстративну помоћ у матери ј и пореза између франкофонских земаља Црне Африке ( 57 ) садржи много шире одредбе о узајамној помоћи. На крају Ханжековнћ разматра три предратне југословенске конвенције за избегавање двоструког опорезивања, найме с Маџарском и Румунијом за непосредне порезе, те са Чехословачком за наследие таксе, чија je важност због промене друштвено-економског уређења делимично спорна мзда их нико ннје отказао. Овим конвенцијама треба дати најновнји само парцијалнп споразум са Норвешком о (реципрочном) избегавању двоструког опорезивања предузећа која се баве поморским и ваздухопловним саобраћајем (МђУг —5/67), који обухвата све порезе на приходе, добит и покретну имовину. Сличан споразум с другим назнвом склопили смо са Швајцарском (МђУг —11/65). Већа сарадња Југославије у међународној трговнни, наша учешћа у инострансхву, као и инострана у нашим предузећима изискиваће у најмању руку познавање унилатералних прописа других држава у погледу њиховог опорезивања, а можда и закључивање сличних споразума, нпр. о опорезивању наших радника тамошњим службеничким порезом те порезом на доходак и за разне дохотке из Југославије, уколнко ће за раднике са дужим боравком наступити неограничена пореска обавеза у земли запошљавања и боравка. Овамо улази и опорезивање наших радника настањеннх у нашем и запослених у суседном иностраном пограничном по ј асу. Питање пореских повластица у корист земаља у развоју делимично смо већ споменули у вези са ГАТТ-ом те са урачунавањем пореза наплаћених у земљама у развоју, нарочито урачунавањем потпуно или делимично ослобођених пореза на приходе стечене у тим земљама ко je тим пореским привилегијама настоје привућн инострани капитал уз повољније услове. Тош више значи за те земље порески третман земље извознице капитала пореклом из те земље те прихода од права нндустријске и литерарне својине. Индустријске земл>е, найме, све више настоје да по начелу опорезивања обвезника према пребивалишту (седишту) опорезују својим порезом његове приходе из иностранства, док државе у развоју у свом оправданом интересу заговарају принцип опорезивања на извору, нарочито ако се врши наплата пореза обуставом приликом исплате канате, дивиденде и прихода од ауторских права и индустријске својине. Неке развијене земл>е већ познају неке олакшнце у корист земаља у развоју (нпр. у виду одлагања опорезивања прихода из тих земаља док се стварно не унесу у земљу) у погледу извоза капитала у те земље ( SS ), док извоз капитала у друге земље опорезују посебним порезом на изједначење каматне стопе (САД). Споменуте олакшице могу битн и аутономне или пронзилазе из двостраних конвенција.

(57) L. с. 1967, Supplément уз бр. 1.

(58) Dan Throop Smith: Steuergesetzgebung in Kapitalasusfuhrländern zur Investitionsförderung in Entwicklungsländern, Amsterdam 1966.

105

МЕБУНЛРОАЫЕ ФИНАНСИЈЕ СА МЕБУНАРОДНИМ ФИНАНСИЈСКИМ ПРАВОМ