Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

106

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Двоструку наплату доприноса за социјално осигурање на терет радника запослених у иностранству могу спречити конвенцнје о социјалном осигурању (соц. обезбеђену) које таквим радницима обезбеђују коришћење права из тог осигурања како у иностранству тако и после повратка у домовину. На овом дгесту наводимо и Code européen de sécurité sociale, на снази од 17. II 1963. Питање двоструког опорезивања посредним порезима решено je код царина међународним ослобоВењем транзита, док извозну царину једне земље нећемо истоветити са увозном царином земље увознице на нету робу. Пошто би иначе висока извозна и висока увозна царина двеју држава на исту робу могла проузрочити застој у међусобној трговини, могло би доћи до узајамних преговора или аутономног снижегьа стопа. Бројне олакшице се појављују код наплаћивања царина, нарочито у виду привременог ослобођења (комбинованог са полагањем царинске гаранције) које се односе на оплемењивање (активно и пасивно), царинска складишта, слободне царинске зоне, консигнациона складшпта, сајамски промет, увоз аутомобила туриста, камиона, трговачких узорака, оруђа за монтажу итд., као и у виду враћања царине наплаћене код увоза за увезени репродукциони материјал и делове за уграђивање који су били употребљени за производгьу нзвозних произвола (draw-back, наша Наредба —32/66, ИД —8/67), која би због претераые висине могла значити прикривену извозну субвенцију. У области пореза на промет могло би се појавити двоструко опорезивање ако би га наплаћивале држава извозшгца и увозница. ( 5S a) ПиTaibe je наводно у праксн решено начелом да држава ослобаВа пореза извоз (непосредни, каткада и посреднхг препуштајући његову наплату земљи намене —потрошача. Двоструко опорезивање би могло наступити уколико држава извозница не би, по уобичајеној пракси, извознику вратила читав порез плаћен у раннјим фазама привредног процеса, нарочито код општег (каскадног) пореза, већ само један део који би, дакле, теретио извозника. Уколико би враћени био већи од стварног, р а дна о би се о прикривеној извозној субвенцијн, што и ГАТТ прогони као запреку солидне меВународне трговине, јер изопачава услове трговања и може довести до наплате компензаторне дажбине до износа субвенције као негативног ( 59 ) пореза. Двоструко опорезивање могло би наступити и услед неједнаке дефиниције настанка пореске обавезе, зависно нарочито од тога које се место и тренутак сматра меродавним за закључење правног посла, те да ли пореска обавеза настаје тек испоруком робе. Земља купца наплаћује при увозу често, поред редовне пореске стопе, и порез за изједначење (најчешће код ошптег-каскадног, али и код једнократног пореза на производњу), како би наплатила порез који je већ сносно исти домаћи производ у ранијим фазама производног процеса. Уколико je стопа овог пореза виша од стварне, иначе тешко одредиве висине, наступа двоструко

(58а) И због тога су југословепског пореза на промет осдобоЬене накнаде за услуге извршене у иностранству.

(59) Чл. 26. Царинског закона, Урелба 33/67.