Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

108

АНАЛН ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

вања оваквих случајева међународним судовима односно Стадном арбитражном суду у Хагу (« 2 ). Већ поменута Конвенција франкофонских држава Африке жели обезбедити правилан разрез и наплату пореза на доходак, наслеЬе, регистарских и других такса, те чак репресију пореских дефраудација. Наплата ужива чак иста обезбеђења и привилегије ко je важе у захтевајућој земљи, те обухваћа чак доплату због дощье, затезне камате и трошкова, па и обезбеђење joui недоспелих дажбина ако je уложена жалба, ам не спомшье казне које се само изузетно појављују у разним билатералним конвенција!ма о помоћи у пореском поступку. Обезбећење недоспелих доприноса и пореза граВана (по нашим прописима), могло би захватити и случај исељења домаћег иш страног лица. Борба против бекства капитала, нарочито у тзв. пореске оазе, те изигравања конвенција за избегавање двоструког опорезивања постаје интернационалан проблем. Државе га могу решавати и унилатерално, нпр. САД и Швајцарска која je у ту сврху увела посебне прописе, како конвендије не би омогућиле пореско ослобођеље одреВених прихода и имовине (негативни сукоб надлежности у пореским стварима), или барем смањење пореза испод нормалне висине. Неке државе уводе и посебан порез против бекства капитала (немачка Reichsfluchtsteuer), док се од лица која намеравају оставити земљу захтева исплата свих дугованих дажбина доприноса, пореза и других обавеза према друштвено-политичким заједницама, државним органима те чак радним ш другим организацијама ( 63 ). Индија захтева од страница при напуштању земље посебан tax clearing certificate (уверење о „рашчишћавању” пореза), док су у историји наплаћивани посебни порези на имовину страница приликом ыапуштања земл>е. Првобитно су се одредбе о узајамној помоћи односиле првенствено на царине, те су у ту сврху склапани тзв. царински картели, у најповије време конвенције о узајамној сарадгьй у царинском поступку које често предвиВају и заједничке пограничне станице где царински орган суседне државе наплаћује царину према својим прописима, 'укључујући принудну наплату царине и других дажбина те чак казне, а понегде се допушта и гоњење нарушилаца царгшскнх прописа на територији друге државе како би се спречило кријумчарење, а можда и кршење девизних прописа ( 64 ). Неке одредбе о наплаћивању пореза на наслеђа, о ослобоВењу од акторских кауција и такса (од лица слабог имовног стања) налазе се и у неким конвенцијама о правном саобраћају у граВанским и кривичшм стварима ( 65 ).

(62) Тако су већ Србија и Аустрија познавала царинскн арбцтражнц суд за спорове у вези са српским порезом на обрт, док снорови у вези Југословеиске слободне зоне у Солуну спадају пред МеЬународни суд правде.

(63) Чл. 16. Зак. о путнпм исправима југословенских грађана, PIA —19/67.

(64) Beh поменутп југословенско-маџарски споразум.

(65) Нир. у таквом Уговору са НДР (МВУг. 1/67).