Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

МЕБУНАРОДНЕ ФИНАНСИЈЕ СА МЕБУНАГОДНИМ ФИНАНСИЈСКИМ ПРАВОМ

109

Извозне субвенцнје и повраћај дажбина код извоза већ смо спомепулн у оквиру разматрагьа о порезу на промет. Интернационалну сарадњу подстичу, поред разних конвенцнја, и интеграционе тежгье у светској привреди, које имају за предмет и прилагођавање те чак изједпачавање прописа о разним дажбинама све до приближавања или чак изједиачавања дажбинских стопа. VI. Финансщска питана у мировним уговорима. Мировни уговори, нарочито уколико мењају државну територију, захтевају и решавање одређеннх финансијских пнтања. ОсијМ тога регулишу и репарације и реституције, као и нека спољнотрговинска питања, нпр. после прошлог рата, узајамно примењивање клаузуле најповлашћеније нацнје између зараћених и других држава иајмање још 18 месеци, те разна друга финансијска питања, нпр. деблокирање имовине победничких држава (заједно са потраживањима) уколико je била за време рата блокирана у бившим непријатељским земљама. Изван мировних уговора треба међу савезницима решити деблокирање имовине поједипе државе (и њених грађана) коју je блокирала друга савезничка држава у којој се та имовина налазила, док се прва налазила под непријатељском окупацијом, јер би иначе окупатор могао располагати том имовином за своје ратне циьеве. Тако je Југославија морала иза овог рата тражити деблокирагье своје у САД депоноване монетарне резерве, што јој je успело тек уз велике напоре и уз одбијање неких америчких потраживања од југословенског монетарног злата. Промене државне територије, али и враћање од непријатеља окупиране територије, постављају нарочито питанье преноса или барем враћања државне имовине, питање територијалног и временског разграничена доспелих, а евентуаДно и недоспелих дажбинских обавеза, питагье дугова које je створио окупатор (заостале плате државних службеника, заостали рачуни државних испоручилаца и сл.). Уколико шгтање разграничена дажбинских обавеза није решено мировним уговором, морају га решити заинтересоване државе, нарочито ако су имовина и приходи дажбинских обвезника подељени на две или више држава или ако се главна управа предузећа налази на једној, извори прихода (подружнице, пословнице и сл.) на другој територији. Рашчистити треба и дажбинске последние преноса седишта неког предузећа у другу државу. Питагье преноса државне имовине решено je већ мировним уговорима закл>ученим након првог и другог светског рата. Тако je Југославија (нпр. по чл. 79. мировног уговора са Италијом из 1947. г.) ( 06 ), смела запленити, задржати или ликвидирати на бившој југословенској територијн талијанску имовину, найме сву државну и приватну имовину, права и интересе укључујући права индустријске својине (не ауторска права!). Питагье одштете својим држављанима репгава побеђена држава сама. Противвредност те одузете имовине се не одбија од износа одређених репарација, али се може искористити само до висине наших захтева за признату штету уколико ова није покривена друкчије. Пошто су ыама по-

(66) Слично и на основу уговора са Мацарском, Бугарском и Румунијом те Аустријом (у корнет других држава ова одредба на терет Аустрије није важила!).