Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

појаву. Овај облик кретања средстава не треба сматрати остатком претходног и превазиђеног метода административног орагнизоватьа привредпог живота. Таква оцена не би била исправна. Сматрамо да овај начин коршпћења новчаних средстава из садашњих недовољно развијених облика тек треба да се развија на нивоу радних организација и да му предстоји дал.и развој и афирмација. Таква појава не би представл>ала повратак старог административног метода, већ његову квалитативну измену која се, пре света, састоји у промени носилаца бесповратног финансирања. То више нису државни органи већ самоправни радни колективи, који, одлучујући о перспективном развоју своје привредне организације, превазилазећи краткорочне интересе свог колектива, сагледавши развој својих пословних партнера као материјалних претпоставки проширења сопствене производтье у будућем периоду, уступају слободна средства којима расположу оним пронзвобачима којима средства недостају. Бесповратно финансирање представља врсту привредних односа који у савременој економској структури не играју примарну улогу, али представљају Iедан од елемената новог друштва који ће, заједно са осталим прнвредним односима новога друштва, постепено јачати и развијати се на рачун разних облика кредитних односа који играју главку улогу у садашњем периоду.

Ар

Владета Станковић

РЕЗЮМЕ Формы мобильности свободных денежных средств хозяйственных организаций Экономическую структуру самоуправляемого социалистического общества характеризует существование разнообразных производственных отношений. Относится это и на сплетение производственных отношений, возникающих в envy мобильности свободных денежных средств хозяйственных организаций. Основным методом мобильности свободных средств в период самоуправляемого социализма является кредитная система. Югославская система идет по пути интенсивного развития кредитных отношений. Основными носителями кредитования являются банки и хозяйственные организации. Такая форма движения денежных средств обусловлена производственнылш отношениями н экономическими категориями товарного хозяйства. Кроме кредита, как господствующего вида осуществления аккумуляции денежных средств, имеется возможность для безвозвратного финансирования расширенного воспроизводства. Данный метод в условиях социалистического товарного производства представляет собой форму, подлежащую развитию. Основными носителями безвозвратного финансирования являются трудовые коллективы хозяйственных организаций. В случаях, когда кто-либо из производителей по удовлетворению своих потребностей располагает лишними средствами, он может их передать своему деловому партнеру с целью расширения производства, поскольку данное распхире-