Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

остави рок за накладно испуњење чинидбе, те у новелиране одредбе, у правила која се односе на доцњу, нису укључили одредбе о наведеном начину раскида уговора. Исто важи и за § 86. Грађанског законика ЧСР. Са изложених разлога сматрамо да приликом наредне кодификације облигационог права треба изоставити прнказани начин одустанка од уговора предвиђен ставом 3. уз. бр. 209 Општих узанси за промет робом ( 30 ).

Ар

Јован Славнић

РЕЗЮМЕ Место права на прямой отказ от договора в системе юридических последствий просрочки в нашем праве Для определения места права на прямой отказ от договора без обязательственного для кредитора предоставления должнику дополнительного срока для совершения им обусловленных действий, автор производит сравнение с одной стороны договора, по которому предоставление должнику нового срока для исполнения обязательства находится в противоречии с природой сделки (уз. ном. 209, абз. 3 Общих узансов), а с другой договора, по которому по самим обстоятельствам сделки срок выполнения обязательства является его существенным условием (срочный договор уз. 225 и 929 Общего гражданского кодекса). Указывая, что понятие природы сделки и обстоятельств сделки являются синонимами, ибо охватывают одни и те же правовые факты (природу действий, цель сделки ... ) и что юридические последствия невыполнения обязательств по договорам, с которыми производит сравнение, возникают в результате обстоятельства, что после истечения срока исполнения договора, для кредитора является безразличным произойдет ли его исполнение, автор находит другие возможности-критерии для разграничения

(30) Поменимо да систем правних последица доцње не би добио у вредности прихватањем правила да поверилац може раскинути уговор не дајући дужнпку накнадни рок за испуњење, ако из дужниковог држаььа произилази да он своју обавезу не би изврпшо ни у накладном року. Овакве одредбе укдучпваде би и изјаву дужника да уговор неће извршити и нека друга понашања дужника (нпр., дужник. није непосредно пре протека рока почео са ирипремама за испуњење престације за чије je извршење погребай дужи рок ради се о производив робе за коју je погребай дужи продес, или дужник треба да набави од трећег лица робу која je дефицитэрна на тржишту, што непосредно пре истека рока нпје покушао да учини). Према томе, поменуте одредбе не би обухватале остале околности из којих произилази да поверилац нема интереса за закаснелу чинидбу. То јасно произилази из швајцарског Закона о облигацијама, који наведени начин раскида уговора, поред фиксног уговора и уговора код кога je услед дощье дужника извршење облигације бескорисно за повериоца, одређује у члану 108, као трећи случај код кога je давање накнадног рока за извршенье обавезе дужника непотребно.

ПРАВО НА НЕПОСРЕДНИ ОДУСТАНАК ОД УГОВОРА И ПОСЛЕДИЦА ДОЦЊЕ