Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

482

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

постаје ефикасно. Ради остваривања овог лудског права, социјалистичка држава и друштво 1) стварају матери јално-техничку базу; 2) развијају и употпуњавају постојеће продукционе односе у комунистичке; 3) теже да остваре друштвену контролу над радом; 4) омогућују подизање благостаььа народа; и најзад, 5) дужни су да очувају и подигну на што виши стелен права и слободе у социализму уопште, jep се без њих не може сагледати суштина социјализма. ( 33 ). Потребно je истаћи једну од општих, у исто време и важних појава (у третирању питања овога права), а то je државно-правна природа гарантија реаЈШзације права на рад ( м ). Истицање улоге и значаја права на рад кроз ове премисе није захтев правке логике, економске теорије или социолошке емпирије. Напротив, тај захтев има корена у основним продукционим односима социјалистичког друштва. С обзиром на то, друштвено-правне гарантије реализације права на рад (озакоњење легислативно и конститудионално) обухватају: право, утврђивање форме и метода припремања квалификованих кадрова; друто, регулишу поредак пријема и отпуста с посла и преласка на друга рад; треће, обезбеђују могућност поновног успостављања права на рад; четврто, утврђују могућност поновног успоставЛзања права на рад ( 35 ). Истакнуте друштвено-правне гарантије реализације права на рад, узев у целини, омогућују стварне економске и друштвене елементе овога права. Стога je разумлшво што се у Програхму КПСС подвлачи посебан значај и свестрани развитак Схтободе личности и права грађана, управо преласком у комунизам. Y цехшни узевши, систем друштвено-политичких гарантија права на рад ишщиран je проширењехм његовог садржаја. Разумдиво je да су у овим условима друштвене организације (особито синдикат), органи надзора у предузећима, народни одбори ( 36 ) и сахма предузећа морали претрпети

(33) К. Абрамов, О расширении юридических гарантии реализации права на труд. Советское государство и право, 1964, №• 5, стр. 95. (34) Ово чинимо и croia jep се у последње времс у већем делу западних земаља (а понегде и у неким социјалистичким земл>ама) јасно уочила тенденција сужавшьа обима државноправне гарантије права на рад. За чуђење je што се то cpehe и у онпм земљама којс то право нису ни статуирале у својим уставима и законодавству уопште (Енглеска). (35) О правима и обавезама радних колектива и социјалистнчких привредких предузећа у Чехословачкој и Совјетском Савезу. Види проштсе о социјалистичким привредним организацијама у ЧССР Прав редки кодекс од 4. VI 1964. (Бр. 109 Зопрка закона објавл>гн 17. VI 1964, а ступа на снагу 1. VII 1964), у СССР Уредба о социјалистичком државном пор-, изводном предузећу од листопада 1965. (зв) Према важећим законским прописима, народним одборима je дато у дужност да се старају о гарантовању права на рад, о упошљазању радника, о стабилпости радне снаге и о надзору над радом упослених. Поред тога, пародии одбори су дужни да врше службу обаве-