Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

493

ДИСКУСИЈА

федерације и република, а промена изборног система je у овом тренутку само изведено питанье од овог првог. Овоме су додати и текући проблеми самоуправљања у радним организадијама, као и важно питахье равноправности народа и народности и положа] покрајина у федералном систему. Дозволићу себи да се задржим на изменама које се типу Већа народа и изборног система. С обзиром на присуство овом скупу више чланова Уставне комисије, желим да изнесем своје мишљење, које ннје резултат неког дубљег проучавања, већ више онога што као обичан грађанин мислим. Пре света о Већу народа, које je можда боље звати Веће народа и народности, још прецизније Веће република и покрајина, ако се стало на гледшпте потпунијег уставног регулисања положаја народности и покрајина. Ово зато што делегација Републике Србије не представља српски народ у Југославији, већ народе који живе у Србији, а Срба има и у осталим републикама, као што je то случај и са осталим републичким делегацијама у нашој земљи. Ho, питање назива Већа није најбитније. Y погледу промена које се односе на Веће народа имам утисак, мада сам за пуну равноправност народа и народности и имам разумевања за посебне проблеме република, да су ове промене више привремени одраз конкретних односа у Југославији, а не једно дугорочније решење. Са гледишта таквог трајнијег и обухватнијег решехьа, можда овакве промене не би биле нужне. Да не би погрешно био протумачен, ja нисам против постојања Већа народа и овакве структуре Скушптине, већ сам за један такав положа] Већа народа који и одговара федералном систему. Чини ми се да je све ово пренаглашено, што непотребно упућује на то да се постави питање стварних погреба за оваквим променама. Сматрам да Савезно веће или Веће комуна као ошпте надлежно веће, са ВеВем народа као посебним већем, можда са мањим бројем посланика него што je предвиђено и са одреВеним надлежностима које обезбеђују равноправност република и покрајина у основним питаньима од интереса за републике и покрајине (исти бројчани састав делегација, начин доношења одлука), треба да буде и даље правац у коме треба да тражимо најбол>а решења. Друга примедба тиче се изборног система и није чудо што ће бити највише примедаба на том плану. Дубоко сам убеђен да су у складу са оваквим изборним системом мале могућности да ће неко бити предложен за Веће народа ван лица за које се договоре у републици пред Републичку конференцију Социјалистичког савеза. Y поступку избора за Веће народа не предвиВа се шта претходи Републичко] конференции Социјалистичког савеза. То значи да се листе кандидата спремају у апаратима централних комитета и у врховима у републици. Ове листе, после изгласавања на Републичко] конференции Социјалистичког савеза, шаљу се општинама на гласање и усвајање. Неко, у оквиру једне ошптине и може бити додат и изгласан на листи кандидата за ВеВе народа, али да би био кандидат на листи у Републичко] скупштини, потребно je да се та] предлог усвоји у најмање 1/3 општина на територији републике. С обзиром да се сви ти нзбори за Веће народа у оквиру општина одржавају у кратком временском периоду од 10—15 дана, поставља се питанье како Be се, рецимо, за допунски предлог у Смедеревској Паланци сазнати и у другим општинама, да би се о аему неко могао изјаснити. Зато сматрам да je најбол>е да се изборни поступак измени, и то у том смислу да се предвиди ангажовање општинских скупштина и кандидационих конференција Социјалистичког савеза пре него што се даду предлози од стране Републичке конференције Социјалнстичког савеза. На тај начин заиста се демократизује овај избор за ВеВе народа и ангажује шири круг у кандидованьу и избору лица, ако веВ не може бити непосредан избор од самих бирача, а улога општинских скупштина и општинских конференција Социјалистичког савеза не своди се на формалност и акцију post factum. Ааље, у вези са изборним системом рекао бих неколико речи које се односе на улогу зборова бирача у предлагању кандидата за посланике ВеВа комуна. Тешко je да се човек интимно сложи с тим да се једна институција негује годинама, а затим се не узимају у обзир предности које