Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

69

СВОЈИНСКОПРАВНИ О AH-, CAMOYII. IХРАВОБРАН. И СМЕЊИВ. СУДИЈА

питању je самостални орган друштвене заједнице који дела ради заштите општег интереса а у циљу заштите не само самоуправних права радних л>уди него и друштвене својине. Y том смислу, његов назив свакако није одговарајући. Има схватања да би био адекватнији назив „друштвени правобранилац", „јавни правобранилац” и сл. Тешко je у том погледу било шта одређеније рећи, па се задовољавамо само указивањем на ово питање. Уосталом, мање je важан сам назив од положаја и функције коју има. Шесто, до сада je одређену функдију у области заштите друштвене својине (њене заштите) вршило јавно правобранилаштво, као орган одреВене друштвено-политичке заједнице. Исто тако, многе скупштине друштвено-политичких заједница имају посебне колегијалне органе и стручне службе за представке и притужбе грађана. С обзиром на положај и функинју самоуправног правобраниоца у нацртима устава, за сада je тешко ближе сагледати улогу и функдију и јавног правобраниоца и наведених колективних органа односно служби. Пошто нема сумње да ће неки од ових органа постојати и у нсвим условима, треба посебно водити рачуна при накнадном преиспитивагъу потребе постојања сваког од наведених органа и служби, односно при одреБивању њихове надлежности. Ово стога што део њихових функција свакако треба да преузме самоуправни правобранилац. У вези са предлозима да јавно правобранилаштво обавља функције самоуправног правобраниоца, ваља указати на околност да je то немогуйно због посебног положаја и функције коју самоуправни правобранилац има по нацртима устйва. Ово без обзира на то да ли ће јавни правобранилац (или њему сличан орган) и даље постојати. 11l Смењивост делилаца правде судија Сталност или смењивост делилаца правде поново je, у вези са дискусијом о нацртима устава, постала актуелна и занимљива тема од које се праве читави проблеми. У дискусијама о овом питању износе се разни аргумента. Према постојећим прописима, судије се бирају на осам година и могу бити поново бирани. То je последица општеусвојеног уставног принципа смењивости свих вршилаца друштвеннх односно јавних функција у нашем самоуправном социјалистичком систему. Нацрти оба устава (то je случај и у осталим републикама односно покрајинама) прокламују принцип смењивосги судија путем њихове реизборности. Присталице стадности судијске функције полазе од чшьенице да начело независности не значи изолованост и независност судова од друштвених и класно-политичких односа, циљева и задатака наше самоуправце социјалистачке заједнице. При оваквом карактеру судијске функције они озбиъно постављају питање оправданости принципа смењивости делилаца правде. Смењивост скрива у себи основану опасност нарушавања