Arhiv za istoriju Srpske pravoslavne karlovačke mitropolije

Архив за историју српске православне карловачке митрополије 123

Реметски Атанасије Исаијевић, фишкал фрушкогорских манастира Јован Мушкатировић, судац сремске жупаније Игњат Мадарас и подсудац Михајло Балог.

Исти је Опис написан на латинском језику и штатпан је у 8. књизи „згаппа“ југославенске академије у Загребу. Приопштио га је без икаквих примедаба, почасни члан академијин др. Фрањо Миклошић. Он га је без сумње нашао у Бечу, у којој архиви, а био је упућен кр. далматинско, хрватско, славонском намесничком већу. По ексхибиту дворског ратног савета од 1. Марта 1773., послао је он Описе српских манастира у војеној крајини Дворској Илирској Депутацији, а 1. Јануара 1776. поднео је војени комесар Шлецер извештај свој Ратном Савету о визитацији манастира Фенека и Ковиља. (Рукопис).

У овом поновном опису (1772.), нису наведени сви јеромонаси, него код сваког манастира само по неколико.

Како су у њему погрешно наведена имена и презимена неких настојатеља и јеромонаха, то ћемо их овде навести.

Тако је у њему архимандрит крушедолски Пахомије Станојевић, наведен као Стојановић; Мојсије Милинковић, јеромонах, у место Лаврентије.

Оповски јером. Дијонисије Пескаревић у место Даниловић.

Игуман јазачки Теодосије Петровић, у место Пахомијевић.

Игуман бешеновачки Михајил Зосимовић, у место Јосимовић, а јером. Константин Живанишевић у место Живанчевић.

Јеромонах кувеждински Саратије Поповић, у место Саватије.

Игуман привино-главски Данило Радосављевић, у место Радушевић. Осим тога има у том штампаном „Опису“ још и стварних грешака. Тако н. пр. место Негое-Кпесој (3.); м. Жича-К!сзе (а уеј Касвје (13.); м. Мардарие-Медагдо (13.); м. Озрен-Огап (17.).

_ Поменути је допис митрополитов на епископе, ради поновног Описа свију српских манастира у карловачкој митрополији, у целости гласио овако:

Преосвјашчениј Господине Епископе, Брате во Христје Љубезњејши!

Их ц. к. ап. величество, чрез високославну своју Илирическу Дворну Депутацију јесу мње всемилостивјејше јавити изволили, да ашче из онаго в прошлом годје посланаго всјех во вејех Епархиах обрјетајушчихсја благочестија нашего монастиреј описаниа, Их ц. к. ап. вел. и разумјели јесу состојание тјехже монастиреј, обаче из того њест доволно објаснено: Џ

1. От куду кијждо монастир свој првиј почетак имат;

2. В' чем во јединих и других монатирех обрјетаеми рукописи состојатсеја;

3. Какова в' монастирех економиа; |

4. Каково между началнима и подначалними поразумјение;

5. Какова в' монастирех стега, или дисциплина;