Arhiv za istoriju Srpske pravoslavne karlovačke mitropolije, 01. 04. 1913., S. 29

Архив за историју српске православне карловачке митрополије 123

Реметски Атанасије Исаијевић, фишкал фрушкогорских манастира Јован Мушкатировић, судац сремске жупаније Игњат Мадарас и подсудац Михајло Балог.

Исти је Опис написан на латинском језику и штатпан је у 8. књизи „згаппа“ југославенске академије у Загребу. Приопштио га је без икаквих примедаба, почасни члан академијин др. Фрањо Миклошић. Он га је без сумње нашао у Бечу, у којој архиви, а био је упућен кр. далматинско, хрватско, славонском намесничком већу. По ексхибиту дворског ратног савета од 1. Марта 1773., послао је он Описе српских манастира у војеној крајини Дворској Илирској Депутацији, а 1. Јануара 1776. поднео је војени комесар Шлецер извештај свој Ратном Савету о визитацији манастира Фенека и Ковиља. (Рукопис).

У овом поновном опису (1772.), нису наведени сви јеромонаси, него код сваког манастира само по неколико.

Како су у њему погрешно наведена имена и презимена неких настојатеља и јеромонаха, то ћемо их овде навести.

Тако је у њему архимандрит крушедолски Пахомије Станојевић, наведен као Стојановић; Мојсије Милинковић, јеромонах, у место Лаврентије.

Оповски јером. Дијонисије Пескаревић у место Даниловић.

Игуман јазачки Теодосије Петровић, у место Пахомијевић.

Игуман бешеновачки Михајил Зосимовић, у место Јосимовић, а јером. Константин Живанишевић у место Живанчевић.

Јеромонах кувеждински Саратије Поповић, у место Саватије.

Игуман привино-главски Данило Радосављевић, у место Радушевић. Осим тога има у том штампаном „Опису“ још и стварних грешака. Тако н. пр. место Негое-Кпесој (3.); м. Жича-К!сзе (а уеј Касвје (13.); м. Мардарие-Медагдо (13.); м. Озрен-Огап (17.).

_ Поменути је допис митрополитов на епископе, ради поновног Описа свију српских манастира у карловачкој митрополији, у целости гласио овако:

Преосвјашчениј Господине Епископе, Брате во Христје Љубезњејши!

Их ц. к. ап. величество, чрез високославну своју Илирическу Дворну Депутацију јесу мње всемилостивјејше јавити изволили, да ашче из онаго в прошлом годје посланаго всјех во вејех Епархиах обрјетајушчихсја благочестија нашего монастиреј описаниа, Их ц. к. ап. вел. и разумјели јесу состојание тјехже монастиреј, обаче из того њест доволно објаснено: Џ

1. От куду кијждо монастир свој првиј почетак имат;

2. В' чем во јединих и других монатирех обрјетаеми рукописи состојатсеја;

3. Какова в' монастирех економиа; |

4. Каково между началнима и подначалними поразумјение;

5. Какова в' монастирех стега, или дисциплина;