Arnauti i velike sile

91

„Италија би на овај начин за свагда спречила да њен савезник, који je толико непоуздан, ојачава свој утицај на истоку и да штети италнјанске интересе. 51 Железница Бар —Вир-пазар само je један мал и део дунавско-јадранске железнице, али опет затоона има врло велику важност“. (Хлумецки, стр. 189).. Истина je да je железница Дунав — Јадраниврло важна. Она je за Србију животно питање, јер ова земља може постати привредно независна само онда, кад добије Слободан излаз. на море ; а као што je познато, политична независност без привредне не вреди много. О томе je писац ових врста биотако уверен, да je још онда, када je био српски посланик у Цариграду, а то je пре 16 година, врло пажљиво проучавао планове које je Лекок-паша , по наредби турске владе, градио за железницу кроз Арбанију, и који су планови били много година сахрањени у архивској прашини Високе Порте. Писац ових врста обратно je join онда пажњу српске владе на овај железнички пројекат. Тадашњеунутрашње Партизанске борбе у Србији нису дале српској влади потребног времена да се ближе позабави овим пројектом. Али чим je он сам 1897 год. постао шеф владе у Србији, он je одмах предложио Краљу да се код Порте поради, те да се овај железнички пројекат изврши. Ево његове тадашње мотивације ; „Пошто Турска нема могућности да смањи тарифске позиције на железничкој линији од српске границе до Солуна, jep je Друштво за експлоатацију оријенталских железница у тарифском питању независно, то je услед тога привредна зависност Србије од Аустрије и централне Европе у

51 Charles Loiseau, „L’equilibre Adriatique..“ Цитат Хлумецков у н>. п. књ., стр. 79.