Arnauti i velike sile

93

„Пре свега Арнаути неће допустити да се изврши ни правилно трасирање пројектоване железнице. Редко ко зна с коликом суревњивошћу пазеАрнаути, а нарочито Малисори, да у њиховој земљи нико не предузима никаква премеравања. Свако премеравање за њих значи : или деобу земље,. или да се спремају нове порезе, или некаква анексија. Сваки такав покушај они спречавају ватром из пушака. Требала би читава војска да заштићава радове комисије за трасирање ; а никаква војска не може продрети у Малесију као што heми, и ако против своје воље, потврдити особито. компетентни Џавид-паша. Од Приштине до Ђаковице и Призрена и од Призрена до Спаса могла, би се ова спрема с великим трошковима и после многога проливања крви зар и замислити. Тако исто и на линији од Скадра до Св. Јована Медовског и до Драча не би било никаквих несавладљивих тешкоћа; али направити железницу од. Спаса до Задримске равнине, то je просто немогућно. Прво арнаутски брђани почевши од Спаса, спречили би оружаном руком сваки покуша] за грађење железнице. С друге стране теренске те-шкоће од Спаса до Скадра тако су велике да се просто савладати не могу. Код Спаса улази Дрим у једно стеновито ждрело, које je тако узано, да не остаје ниједна стаза за пролаз. Ту би требало толико разбијати стене и толико тунела градити само зато, да се добије места за полагање шина. Оно парче железнице у Босни од Јајца до БањаЛуке, кроз ждрело од Врбаса, које je тако тешко било направити, и које je толико много новаца прогутало, било би права играчка према овој железници, баш ако би се отпор становника и могао савладати. Ниједан финансијски институт на свету не би позајмио новаца за такво предузеће, које не би имало изгледа за интерес на уложени ка-