Bitef

decenija sirom sveta obezbedila mesto inventane i napredne pozorišne forme, odsad će u Schaubühne imati vodeću umetničku ulogu. Pokúšaj da se kompleksno viđenje naše stvamosti prikáže na primeren nácin sukobljava se u verbálnom teatru sa estetskim granicama. Telesno-čulni teatar - bilo drama ili igra - u stanju je da se priblíži toj reálnosti. S obzirom na to da igra svoju priču kazuje telom, ona uspeva da na vidljiv način, bez reči, iskaže stečená iskustva lišena govora. U razgraničavanju sa klasičnim baletom, savremena igra sa razvila u samostalnu formu. Autori tih komada su sami koreografi, kóji, u tesnoj saradnji sa svojim igračima, u grupnom procesu razraduju odgovarajuči materijal. I koreografi kóji će übuduče raditi u Schaubühne, koreografi kao što su Sasha Waltz, Luc Dunberry, Jerome Bel, Meg Stuart i Alan Platel, sadržajno se sukobljavaju sa društvenom realnošču koja ih okružuje, sa temama kao što su psihička i telesná snaga, neispunjena seksualnost i borba polová. Predstavnici nove generacje su se distancirali od hermetičkog, doduše estetski visoko razvijenog, ali sadržajno Ірак praznog stila igre. Oni žele da ispričaju priče u kojima izbijaju na videlo Ijudski ponorí i u kojima se postavljaju egzistencijalna pitanja života. Istraživanje Saodlučivanje u pogledu sadržaja zasníva se na estetskom i sociološkom istraživanju kojím se ansambl bavi како bi mogao da se na umetnički način suprotstavi sopstvenoj stvarnosti i društvenoj real-

nosti. U novom pozorištu Schaubühne će spome rasprave і razgovori stručnjaka biti jedna vrsta javne skupštine ansambla. Piva diskusija o spomim pitanjima bavi se smislom i mogućnošću levičarske društvene kritike u doba Novog Centra kako bi se iokalizovao i ponevo ustanovio cilj u očigledno potpuno depolitizovanom društvu. U drugoj diskusiji o spornim pitanjima biče govora o umetnicima igračima i o težnji ka autentičnosti i autonomiji sopstvene individuálne telesnosti. Ta težnja vec predstavlja ternu pn/e premijere, čiji je koreograf Sasha Waltz. U središtu estetskih istraživanja je 'traganje za savremenim načinom ¡granja, forrnom izvođenja i strategijom price". Jedan od ciljeva takvog rada je dalji razvoj umetnosti giumaca i igrača, na primer posred-

stvom nastave glumačke metóde biomehanike po Mejerholjdu, radionica po sistemo improvizacije kontakta, tehnike osiobađanja i razvrstavanja, uz učenje pokreta za glumce i zajedničkog treninga igrača i giumaca, ali i uz govomo obrazovanje igrača. Bavijenje predstavnicima avangarde teatra XX veka, kao sto su Mejerholjd, Brecht, Jarry i Artaud, proširiće se u drugoj sezoni takođe і umetničkim susretom sa autorima kao što su Büchner і Kleist. Osnovna ideja novog teatra Schaubühne, međutim, jeste da svoje glavno interesovanje usmeri ka novoj dramatici i savremenom pripovedanju. Početak predstavljaju náloži autorima da pišu komádé i njihova razrada sa dramaturzima, autorima i glumcima Schaubühne za "Radionicu nove nemačke dramatike". Osim toga,