Bogoslovlje

Ово облачење модерне идеје у религиозну и хришћанску одећу, њихово представљање као да je то Хришћансто, и одбрана њихова од стране богослова и филозофа, као да je то одбрана Хришћанства, je само комедија, коју не само православии, католички и један део протестантских богослова, него и сви трезвени непријатељи Хришћанства не само да не одобравају већ осуфују. Тако се нпр. Хартман сасвим отворено и директно против оваквих заступника хришћанске религије изражава: „За мене“, каже он, „за мене већина новијих филозофа нису више заступници хришћанске религије, чак ни онда када они сами полажу право, као да су они најчистији израз правог Хришћанства. Одступање филозофа од учења Хришћанске Цркве су делом много већа него моја ; али, јавно мшегье им ово опрашта, jep се они чврсто држе за име Хришћанства. Мени пак не опрашта... јер сам и сувише отворен, те да дозволим да моја лафа под туфом заставом плови“ 1 ). Исто тако и француски филозоф (такофе атеиста) Гијо протествује против бесмисленог излагања атеистичких, антихришћанских и антирелигиозних идеја у обличју религије и Хришћанства: „Каквог има за нас циља“ каже он, „да наше модерне погледе поново налазимо, више или мање забачене, у миту?.. .Ми хоћемо да видимо истину радије потпуно голу, него у шареним одећама“ 2 ). И поред свега тога, што либерални протестантизам зна само за Исуса Назарећанина човека, и што поуке овога човека Исуса дотерује на савремени и по моди калуп, он га ипак и на даље ставља за средиште своје проповедничке и пастирске службе! Против овога Давид Штраус с правом протестира; jep, ако Исус Христос није Месија и Богочовек, ако су догафаји из његовог живота само легенде, онда: зашто га стављати за средиште читавог култа?! Зашто се њему обраћати?! Зашто преко деле године и увек само о његовој науди и поводом његове науке беседити ?! 3 ) Ко не верује „да Исус умре и васкрсе“ 4 ), ко није убефен да je Исус: „Христос, Син Бога живога“, 5 ) тај нема право да

1 ) Ed. V. Hartmann : .Grundriss der Religionsphilosophie“. (Bad Sachs im Harz 1909.]. Предговор, стр. VI,

2 ) I. M. Guyau: ,D. Irreligion d. Zukunft“, стр. 177.

3 ) Д. Штраусъ- .Ст. и hob. вЪра“, ви.ти стр- 33., 60. и др.

4 ) 1 Сол. IV., 14.

5 ) гМат, XVI, 16

173

Знача] личности Исуса Христа