Bogoslovlje

носи хришћанско име, тај нема ни у ком случају право да се представља учеником Христе вим и проповедником Јеванфеља Христовог. Ако се лично убефење коси са принципима хришћанске религије, онда je часно: иступити из хрпшћанске религиозно заједнице, па стварати, ако’ се жели, нове заједнице, али са новим, друпш именем ! Један популарни пропагатор атеизма напзда Јулија Кафтана, (једнога међу највећим светилима либералне протестанске теологије и професора теологије у Берлину), што овај одобрава дволичење. Он прича, како je успео, да једног младог студента теологије убеди у библнјске контрадикције и заблуде, те je овај већ био имао намеру да напусти даље теолошке студије. „Moje чуфење није било мало“, прича даље овај, „кэда ми он после неколико дана радосно саопшти, да ће он и на далье остати при теологији. Он je с професором Кафтаном разговарао и овај му je све његове недоумице развејао. Овај учитељ религпје рекао му je, да га његове сумње у неке хришћанске догмате не морају спречавати, да позив пастира упражњава. Његова унутарња осведочења су његова приватна ствар. Јер, он на предикаоници не проповеда своје личне религиозне погледе, него хрншћанско вероисповедание, које му je прописано. Он као проповедник не говори у своје име, него je он као такав говорничка труба државне Цркве, чији je он само функционер“ '). С тога, на питанье филозофа и модерног хришћанина Рудолфа Ојкена: „можемо ли ми јога бити хришћани?“ и онда, када опорекнемо Исуса Христа као Сина Божјег и Бога, и када опорекнемо сва натприродна дела његова о којима Библија прича и у шта je цела и најстарија Црква веровала, на то питање ми ћемо, на супрот Ојкеновом позитивном, дати негатпван одговор. Јер, када Христа негнрамо, негирамо и Хришћанство; јер, како врло лепо каже један велики индијски хришћанин, „Хрпишћанство je сам Христос, који говораше! ja сам пут истина и живот“ 2 ). Исус Христос je фундаменат, камен темељац, на коме почива цела религиозна графевина, која носи

’) V. С. Teranus: .Wir brauchen keinen Gott!' (Weg-Verlag, Scharlottenburg), стр. 25.

s ) Saclhu Sundar Singh : .Das Suchen nach Gott Gedanken über H.nduismus, Buddhismus, Islam und Christentum". (Uebersetzt und erläutert von Friedrich Heiler. Basel 1925), crp. 41.

174

„Богословље“